Auto nieuws

Nieuws over auto’s en autofabrikanten.

Als u binnenkort een nieuwe auto gaat kopen,
dan helpt het brandstofverbruiksboekje 2015 u bij de keuze voor een zuinige auto. Net zoals het energielabel voor personenauto’s.
Dit label treft u aan op alle voor verkoop tentoongestelde nieuwe personenauto’s.
In dit boekje leest u alles over dit label, over het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van alle nieuwe modellen personen auto’s. Op het Nederlandse label wordt naast het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot ook de relatieve zuinigheid van een auto vermeld.

wijkopenautos.nl

Verderop in dit artikel het laatste auto nieuws.

 

Nissan Pulsar

 

 

 

 

 

 

De nieuwe Nissan Pulsar

-- Berichten van gisteren of eerder.
Volkswagen heeft de productstrategie van een reus. Want het is een reus. Grote automerken zoals een Ford of een Toyota kijken eerst welke nieuwbakken autovondsten de gading van het grote publiek wegdragen. De achterstand in tijd halen ze in met hun volume aan dealers en klanten. Ditmaal is het niet anders, want het compacte SUV-segment is dan wel nog steeds in expansie (het zou er nog aan mankeren), maar al heel wat terrein is reeds gekoloniseerd. Door de Nissan Juke's van deze wereld, bijvoorbeeld. Die is al sinds 2010 op de markt.Huiswerk makenLaat dus, maar Volkswagen heeft wél z'n huiswerk gemaakt. De T-Roc is 25cm korter geworden dan een Tiguan, maar met een lengte van 4,23m is het nog steeds meer een C-segmenter dan een B-segmenter. Je ziet dat ook aan de wielbasis, met 2,60m relatief lang, en z'n koffervolume. Er pas minimaal 445l in, wat uitbreidbaar wordt tot 1.290l.SnufjesHet is voor de Duitsers geen probleem om snufjes uit het grote onderdelenaanbod van Volkswagen te plukken. Je kan de T-Roc dus niet alleen krijgen met een touch-screen in de middenconsole, maar ook met een groot scherm voor je neus. En je telefoon laadt indien gewenst ook draadloos op.Hipster “Laat dus, maar Volkswagen heeft wél z'n huiswerk gemaakt” Hip is de Tiguan niet alleen op technologisch vlak. Hij doet ook mee op vlak van design. Aan de binnenkant komt hij opvallend kleurrijk voor de dag. Gekleurde accenten sieren de boordplank, de portieren en de middentunnel, al zal je ook minder flashy opties hebben.Aan de buitenkant toont de T-Roc zich een hipster. De dagrijlichten zetten de valse luchtinlaten in de verf, het dak is zwevend en natuurlijk kan je het ook in een contrastkleur krijgen.Europa krijgt de primeurHet Oude Continent kan de T-Roc als eerste bestellen. Nog voor het einde van het jaar is hij leverbaar. Wie een benzine genegen is (en dat is in dit segment het merendeel van de klanten), heeft een 1.0 TSI met 114pk of een 1.5 TSI met 150pk. Voorwielaandrijving is standaard, net als een handbediende zesbak. Kies je de hierboven voor de krachtigste variant in combinatie met een DSG-automaat (met 7 verzetten) dan kan je ook voor vierwielaandrijving kiezen. Nog hoger in het aanbod zit een 2.0 TSI met 190pk, maar die wordt altijd aan de DSG en 4x4 gekoppeld.Dieselrijders krijgen een 1.6l met 114pk en een 2.0l met 150pk met dezelfde keuzemogelijkheden als bij de benzines met dat vermogen. De 2.0 TDI met 190pk is er ook weer louter met vierwielaandrijving en automaat.
woensdag, 23 augustus, 2017
Source: Auto55
De nieuwe BMW M5 is er. De zakelijke über-Limousine heeft meer vermogen, meer trekkracht, meer aangedreven wielen en een pretknop die de achterkant laat uitzwaaieren alsof je een Finse rallypiloot bent.Dat de BMW M5 z'n voorganger zou overtreffen, dat was logisch. Dat gaat zo in autoland. En toch lag de focus hier net zo veel op een toename van de efficiëntie dan op het toestoppen van extra pk's.40pk meerHet is tekenend dat we kunnen schrijven van de jongste iteratie van de M5 ‘slechts' 40pk wint ten aanzien van z'n voorganger. Het zijn er nu 600, maar in procenten valt dat allemaal nogal mee. Kilo's maken, ondanks een meer doorgedreven gebruik van lichtgewicht materialen, ook weinig verschil uit. De M5 zet 15kg minder op de weegschaal, maar dat is natuurlijk te wijten aan het monteren van vierwielaandrijving. Waar dat per sé voor nodig was? Wel, dat zorgt voor betere sprintcijfers. En dat cijfer verkoopt auto's. Een sprinttijd van amper 3,4 tellen is een hele seconde beter dan voorheen.De 4,4l V8 (met knoerten van turbo's) stuurt alle paarden eerst door een 8-trapsautomaat die door M werd geprogrammeerd. 750Nm trekkracht is eigenlijk al bij een quasi-stationair toerental beschikbaar. Vanuit stilstand naar 100km/u duurt niet meer dan 11 tellen. Je moet BMW er natuurlijk wel extra voor betalen. Anders krijg je een begrenzer bij 250km/u. Schaamteloos, maar velen zullen het merk die extra centen graag toestoppen.Je auto zelf afstellenDe tijd dat een automerk je een afgewerkt product serveerde, waar het achter kon staan, is al lang verleden tijd. Tegenwoordig moet elke smaak op z'n wenken bediend worden. Maar dat betekent ook dat je nooit echt weet hoe de ingenieurs - die er toch het meeste van afweten - het gewild hadden. Ook hier weer heb je vijf voorgeprogrammeerde rijmodi. Twee daarvan zijn gebaseerd op combinaties van het stabiliteitsysteem DSC (DSC aan, MDM en DSC uit) en drie veranderen het gedrag van het M xDrive-systeem (4WD, 4WD Sport, 2WD).In de standaardmodus (met DSC en 4WD aan) laat het systeem enige slip van de achterwielen toe tijdens het uitaccelereren van bochten. Maar trouwe M5-aanhangers zullen het meest blij worden van de 2WD- oftewel de drift-modus. Overigens wil dat nog altijd maar zeggen dat de M5 zich in zo'n geval gedraagt zoals elke M5 voorheen. Het onderlijnt de magnitude van de koerswijziging.Koolstof-keramische remmen “meer vermogen, meer trekkracht, meer aangedreven wielen” Naast een potig maar vertrouwd uiterlijk is de nieuwe BMW M5 standaard uitgerust met 19 inch wielen met daarachter enorme remschijven die met veel reserve op hun taak zijn berekend. Optioneel zijn koolstof-keramische schijven verkrijgbaar die bovendien 23 kilo minder op de weegschaal zitten. Bijbetalen kan ook voor 20 inch lichtmetaal waarvan de banden 275/35 R20 vóór en 285/35 R20 achter meten.Eerst een First EditionDe nieuwe M5 beleeft zijn wereldpremière op de IAA Frankfurt, over niet eens een maand. Bestellen kan daarvoor al. Aftrappen doet BMW met een First Edition die op 400 stuks wordt gebouwd. Daarmee traint de fabriek de assemblage, maar de klant krijgt er ook meer exclusiviteit voor in de plaats (en misschien wat kinderziektes). Alle First Edition worden gelakt in rood uit de BMW Individual-catalogus.
dinsdag, 22 augustus, 2017
Source: Auto55
Vorig jaar betaalde iemand $ 21,8 miljoen voor een Jaguar D-Type. Nooit eerder wisselde een Britse auto voor zo'n bedrag van eigenaar. Maar het record sneuvelde dit weekend. De Aston artin DBR1, een auto die in '59 de 24 uren van de Nürburgring won en waarvan onder meer Carrol Shelby, Roy Salvador en Stirling Moss ooit het stuur namen.Het bieden bij veilinghuis RM Sotheby's duurde niet minder dan 7 minuten en de prijs steeg door tot een bedrag van zo maar even $ 22,5 miljoen. Een nieuw record. Wie hem mee naar huis neemt, is niet bekend. Het winnende bod werd per telefoon geplaatst.
zondag, 20 augustus, 2017
Source: Auto55
Ken Okuyama is de man die destijds de Ferrari Enzo tekende. Inmiddels werkt hij voor eigen rekening en maakt hij in er gelimiteerde oplagen supercars voor de superrijken. Vorig jaar onthulde hij de Kode 57, gebaseerd op een Ferrari. Ditmaal is hij op Pebble Beach om er klanten te ronselen voor de Kode 0. Dat is onderhuids een Lamborghini Aventador.De prestaties van de Aventador blijven ongewijzigd. De Kode 0 weegt 1.550kg, wat nauwelijks minder is dan de Lambo, terwijl z'n 6,5l V12 nog steeds 700pk en 690Nm opwekt.SeventiesHet uiterlijk is dan weer een duidelijke verwijzing naar supercars en concept cars uit de jaren zeventig. Zoals de Alfa Romeo Carabo (uit het betere werk van Bertone), de Lotus Esprit of de originele Lamborghini Countach bijvoorbeeld. De Kode 0 rust achteraan op grotere velgen (21” tegenover 20” vooraan). Een opvallend stijlelement is de keuze voor een complementaire kleur die alleen zichtbaar is in panelen die open kunnen.De prijs van de Kode 0 is niet bekend. Wel weten we dat de Kode 57 vorig jaar al € 2,5 miljoen kosten moest. Zo heb je toch een indicatie.
zondag, 20 augustus, 2017
Source: Auto55
Een herstart van Delorean, dat de erg iconische maar tevens erg problematische DMC-12, staat al een tijd in de sterren geschreven. Vergane merken opnieuw tot leven wekken is iets waar altijd wel plannen voor bestaan. Zelden worden ze waarheid. Maar er is alvast iets van Delorean Motor Company, dat je wél kan kopen. Denken we…Horloge van DMCEen nieuwe Delorean zou wel eens meer dan € 100.000 kunnen kosten. Deze twee polshorloges zullen voor veel minder van eigenaar wisselen. Ze zijn zelfs opvallend betaalbaar: niet eens € 200 moeten ze kosten. Ze zijn er in twee versies, met een witte dan wel zwarte wijzerplaat. Telkens in een roestvrijstalen behuizing. Beiden hebben ze een rode secondewijzer en een originele datumweergave.
zaterdag, 19 augustus, 2017
Source: Auto55
De originele 1965 Shelby GT350R gaat terug in productie. En dat hebben we te danken aan drie werknemers die destijds mee aan de wieg van het origineel stonden. Die hebben een bedrijf gestart - Original Venice Crew - dat Ford Mustangs uit 1965 (daarvan zijn er schijnbaar nog genoeg) zal voorzien van dezelfde aanpassingen als Carrol Shelby destijds bedacht.Met de zegen van…Dat de drie weten wat ze doen, kan je wellicht afleiden uit het feit dat ze van zowel Ford als Shelby de naamrechten mogen gebruiken. Iets waar merken niet al te licht over gaan.Beter dan het origineelOriginal Venice Crew gaat de '65 Mustang Shelby niet alleen voorzien van de aanpassingen die destijds in de verkoop gingen. Het gaat een stap verder. Er waren destijds enkele verbeteringen die omwille van kostprijs of tijdsgebrek niét werden geïmplementeerd. Maar de drie zijn van mening dat die niet meer gelden. De nieuwe GT350 heeft daarom niet alleen een echte Shelby-motor, een volledig gerestaureerd koetswerk, of een correcte koetswerkkit, maar ook een volledig onafhankelijke achterophanging. ‘Die verricht wonderen voor het weggedrag' klink het er.De productie is gelimiteerd op 36 stuks. Wat de heren daarna zullen doen, is nog niet duidelijk.
zaterdag, 19 augustus, 2017
Source: Auto55
Continental kennen we vanzelfsprekend als bandenfabrikant. Het bedrijf levert echter tal van onderdelen voor de auto-industrie en laat zich tegenwoordig op wel meer vlakken opmerken. Eerder dit jaar stelde het nog een geluidsinstallatie voor die het zonder luidsprekers kon stellen.Wiel en remmenDitmaal heeft het bedrijf zich over het wiel en de remmen gebogen. Een onderdeel dat weliswaar doorheen de jaren wijzigde van design en afmetingen, maar weinig wat architectuur betreft. De bollebozen bij Continental denken dat het tijd is voor een radicale wijziging.Een nieuw wiel dat gevormd wordt uit twee aluminium onderdelen (waarrond vanzelfsprekend nog steeds een band zit) is wat de Duitsers betreft een flinke verbetering. Vooral omdat het één van die twee aluminium onderdelen een remschijf is. Die zit dus aan het wiel vast, aan de buitenzijde, terwijl de remschoen er aan de binnenkant op gemonteerd kan worden. In de industrie zijn wielen en remmen traditioneel compleet verschillende onderdelen.En de voordelen?Wel, omdat de schijven van aluminium zijn roesten ze niet en wegen ze minder. En daarom moeten ze langer meegaan dan de auto zelf (eens te meer gezien auto's hoe langer hoe meer een geprogrammeerde ‘end of life cycle' hebben). Gewichtsbesparing en een beperking van het aantal onderdelen kunnen een aanzienlijke besparing opleveren.Continental mikt vooral op elektrische auto's. Die belasten hun remmen minder en halen meer voordeel uit het bespaarde gewicht.
zaterdag, 19 augustus, 2017
Source: Auto55
Afgelopen week beloofde Mercedes nog een verrassing voor Monterey Car Week rond het erg mondaine Pebble Beach. En hier is die verrassing: de Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet. Een art-deco-geïnspireerde adembenemende tweezitter met een fluisterstille maar gemeen krachtige elektrische aandrijflijn.Zonder dakMercedes-Maybach presenteerde al een Vision 6, precies een jaar geleden. Maar die dieprode creatie (die je hier kan ontdekken) had een dak. Nu is de variant uitgevoerd in een donkerblauwe tint en een maagdelijk witte perfect parabolisch vormgegeven stoffen klapdak. De ‘boat tail' komt in deze configuratie nog beter tot z'n recht.Vloeiende lijnenDe binnenzijde wordt gedomineerd door vloeiende lijnen. Die zorgen ervoor dat de grenzen tussen de deurpanelen en het dashboard vervagen. Blauwe sfeerverlichting zorgt voor een onmiskenbaar moderne uitstraling, samen met de erg stijlvolle graphics van de schermen. Extra functies, zoals navigatie, worden tegen de voorruit geprojecteerd. Daarvoor heeft deze Vision 6 twee head-up-displays. Een deel van de middenconsole zit onder transparant glas en op de zetels en deurpanelen zitten zowaar ook blauwe accenten. Elk van die lichtpuntjes is eigenlijk een driepuntige Mercedes-ster. Dat er geen grens stond op het gebruik van edele materialen mag blijken uit het gebruik van tropisch hardhout en chroom voor de vloerbekleding.In de neus, die zich onder vlinderpanelen verstopt, is ruimte voor bagage. Mercedes-Maybach voorzag voor de gelegenheid een exclusief setje.Elektrische aandrijvingVoor de aandrijving zorgen nog steeds 4 elektromotoren - één bij elk wiel. Goed voor 750pk. In minder dan 4 seconden kan deze best lijvige tweezitter naar 100km/u en bij 250km/u is het uit met de pret omwille van een begrenzer. Cijfers die identiek zijn aan die van de vorig jaar voorgestelde Coupé. De accu zorgt op papier voor een rijbereik van 500km volgens de EU-cyclus of 320km in de meer realistische Amerikaanse cyclus.En komt hij nu?Wel, Mercedes geraakt niet verder dan dat ‘de Vision 6 een indicatie is van hoe het Mercedes-Maybach-gamma de komende jaren zal uitbreiden'.
zaterdag, 19 augustus, 2017
Source: Auto55
Vanaf nu blijft het stil in de kleine fabriek aan Conner Avenue in Detroit. De laatste Dodge Viper is er van de band gerold. Fiat Chrysler-designbaas Ralph Gilles was er naar eigen zeggen toevallig aanwezig toen de laatste Viper werd gebouwd. Die gaat naar het Fiat-Chrysler museum. Het voorlaatste exemplaar was toevallig voor een vriend van Gilles.In mineurEen groots afscheid was het niet. Eerder één in mineur. En dat terwijl de brute Amerikaan in 1989 met veel bombarie ten tonele verscheen. Niemand verwachtte dat Dodge die concept car in productie zou nemen, maar drie jaar later was hij realiteit.Met 10 cilindersOnder motorkap lag destijds een V10 met 400pk. Genoeg om destijds tot het selecte clubje van de echte supercars te horen. De originele R/T-10 had echter geen dak of zijramen en werd dus niet echt serieus genomen. In 1994 volgde een update en in 1996 ging de wereld definitief overstag met de introductie van de GTS.KwakkelDe laatste generatie van de Viper deed het niet goed. Meermaals moest Fiat-Chrysler de productie onderbreken om geen abnormale voorraden van het exclusieve model op te bouwen. Een groep enthousiastelingen haalde het ding alsnog naar de Nürburgring met de droom om een ronderecord te rijden (lees daar hier meer over). Dat mislukte echter. Maar met een tijd van 7:03.45 ging hij wel sneller dan eender welke Amerikaanse creatie over de befaamde Duitse omloop.
vrijdag, 18 augustus, 2017
Source: Auto55
Beslist geen schuurvondst (zoals deze BMW M1), is deze BMW M1 Procar. Van de veertig exemplaren die er ooit van zijn gemaakt, is het de enige die werd gehomologeerd voor weggebruik. Dat kwam er echter nooit van. Zonde van de creatie, maar het betekent wel dat er nu nog steeds een zo goed als fonkelnieuw exemplaar staat. Met nipt 30km op de teller.Geflopt en verguisdAlleen in 1979 werd de BMW M1 Procar gebouwd. Die kwam uit in een eigen raceklasse die slechts twee seizoenen meeging. En toen zat het merk plots met veertig racers die niet meer in de competitie terecht konden. Daar was menig deelnemer kwaad over.De originele zespitter werd door VAC Motorsports onder handen genomen. En geen klein beetje. Uiteindelijk werd de motor tot 414pk gemasseerd. Aanzienlijk meer dan de 277pk van de ‘gewone' M1. Gecombineerd met een vijfbak van fabrikant ZF was dat voldoende voor een acceleratie naar 100 in 4,5 seconden. Zelfs vandaag nog scherpe cijfers, en dat voor een auto die bijna 4 decennia op de teller heeft. De topsnelheid ligt op 305km/u.FortuinenGeflopt en verguisd, werd de M1 Procar, maar vandaag is hij een fortuin waard. In 2016 werd er nog een bedrag met 6 nullen betaald voor deze straatlegale auto die ironisch genoeg nog nooit op de openbare weg mocht rijden. Deze week is hij in elk geval te zien in Pebble Beach aan de Amerikaanse Westkust.
vrijdag, 18 augustus, 2017
Source: Auto55
Enkele maanden geleden, op het Autosalon van Genève, was deze Hyundai nog een echte concept car. Maar de Zuid-Koreanen hebben niet stil gezeten. Nu is de Next Generation FCEV zo goed als productierijp.Brandstofcel na EVDat de elektrische auto de volgende stap is voor de automobielindustrie, daarover zijn de meeste merken het eens. Al dan niet in combinatie met een gamma dat ook conventionele verbrandingsmotoren inhoud. Maar enkele automerken zijn van mening dat de elektrische auto ook beperkingen zal blijven hebben. Zij kijken al een stap verder, naar de auto met brandstofcel. Hyundai heeft al een iX35 Fuel Cell in de catalogus (beschikbaar in beperkte formules en erg gelimiteerde aantallen). Deze Next Generation FCEV die zopas in Korea is voorgesteld, wordt daar de opvolger van.Autonomie: 580kmEen brandstofcelauto is ook een elektrisch aangedreven voertuig. Maar hij wekt zelf z'n stroom op. Een chemische reactie tussen de getankte waterstof en zuurstof wekt elektrische energie op en stuurt dat naar de elektromotoren, die de wielen aandrijven. Al met al is de waterstof-SUV van de Zuid-Koreanen 163 pk en 400 Nm sterk, en kan er 580 kilometer afgelegd worden op een volle tank met waterstof. Een stuk minder dan de 800 kilometer die Hyundai opgaf bij de conceptversie, maar nog altijd toereikend genoeg voor de vele consumenten en bovendien verder dan het gros van de huidige EV's.En dan, in 2018?In 2018 wordt de nieuwe Hyundai FCEV leverbaar. In in thuisland Korea, vervolgens in Azië en de VS. Pas daarna is het de beurt aan Europa. De grootste hindernissen zullen tegen dan nog ongewijzigd zijn: de prijs en het gebrek aan een ondersteunende infrastructuur. Eigenlijk kan je nergens waterstof tanken.
donderdag, 17 augustus, 2017
Source: Auto55
Straks stelt BMW op het Pebble Beach Concour's d'Elegance de Z4 Concept voor. Een eerste blik op - je raadt het - de volgende generatie Z4. Een auto die samen met Toyota werd ontwikkeld, maar waarvan de vormgeving vanzelfsprekend helemaal in handen was van BMW. Het merk zelf gaf niet meer dan twee teasers vrij (hier en hier). Internet is het merk echter weer te snel af waardoor we je nu alle hoeken en kantjes kunnen tonen. Over technische kenmerken blijven we je nog uitleg schuldig - daarop is het wachten op meer informatie van het merk zelf. Die vind je later vandaag in de Auto55.be nieuwsrubriek.
donderdag, 17 augustus, 2017
Source: Auto55
Een Ferrari in deze lijst? Wel, ja. Toen de Mondial 8 uitkwam leverde z'n 3-liter V8 214pk. De Italianen beweerden dat je daarmee naar 100 kon ergens onderin de 7 tellen, maar die cijfers waren niet wars van het optimisme dat zo typisch is voor die natie. 8 of 9 seconden was realistischer. Maar zelfs als de Mondial 8 in optimale gezondheid was, reed je hem los met een Golf GTI van z'n tijd.
donderdag, 17 augustus, 2017
Source: Auto55
De Aston Martin Vanquish Zagato kon bij z'n voorstelling op heel wat bijval rekenen. Zo veel dat de beperkte reeks in een oogwenk was uitverkocht, ondanks een exotische prijsstelling. Slechts 99 worden er gemaakt. Vervolgens kwam er een Volante - Aston-speak voor cabrio. Die verkocht ook uit. En dan presenteert het Italiaanse stijlhuis nu maar meteen nog eens twee extra varianten.Speedster en Shooting BrakeDe Italiaanse stijlkunstenaars zullen zowel een Speedster als een Shooting Brake aan het aanbod toevoegen. Die laatste zal net als de Volante en Coupé op 99 stuks bestaan. Maar de Speedster wordt nog exclusiever. Daarvan komen er niet meer dan 28 stuks. En ja, dat betekent dat hij nog prijziger wordt, maar details hoef je evenmin te vragen.Gebaseerd op Vanquish SHet is nog steeds de Aston Martin Vanquish S die als basis dient. Die heeft een 6-liter V12 met 600pk onder de kap. Alle versies moeten daarmee in staat zijn een top van 320km/u te halen terwijl je in ruwweg 3,5 tellen naar 100 kan.
woensdag, 16 augustus, 2017
Source: Auto55
Een teaser voor een mysterieuze concept car van BMW. Maar je moet al heel wereldvreemd zijn om niet te zien dat het hier gaat om de nieuwe Z4. Morgen al gaat het model helemaal uit de kleren op het prestigieuze Pebble Beach Concours d'Elegance in Pebble Beach.De nieuwe BMW-lijnDe nieuwe Z4 (of kiest BMW dan toch voor de naam Z5?) wordt samen met Toyota ontwikkeld. Maar je mag van dat gemeenschappelijk DNA aan de buitenzijde niet al te veel zien. Wat de Z4 wellicht wel doet, is al enkele stijlelementen van de aanstormende nieuwe BMW 8-serie (waarvan hier de concept car daarvoor) overnemen. Neem bijvoorbeeld de grotere grille.
woensdag, 16 augustus, 2017
Source: Auto55
Fiat Chrysler Automobiles wordt verkocht aan de Chinezen. Dat meldt het doorgaans goed ingelichte Automotive News. De locale automerken Guangzhou, Geely, Dongfeng en Great Wall hebben allemaal interesse in de verschillende merken van FCA, weet het gespecialiseerde magazine.Sergio Marchionne verkoopt bijna allesDe Canadese Italiaan Sergio Marchionne leidt Fiat en later Fiat Chrysler Automobiles al sinds 2004. Hij staat vooral bekend als een erg gedreven en vernuftige accountant, maar niet als een man die veel respect heeft voor z'n producten. Hij stelde veelvoudig producten en ontwikkelingen uit, reduceerde Lancia tot één enkel model en holde Alfa Romeo uit. Maar hij was ook de man die controle verwierf over de merken Chrysler, Jeep en Dodge (met een slimme financiële constructie). De afgelopen jaren was Marchionne openlijk op zoek naar een nieuwe fusiepartner. Hij dong stuntelig naar de hand van Volkswagen (dat ervoor bedankte) en General Motors (dat het evenmin zag zitten). Niet zelden wordt de eigenzinnige managementstijl van Marchionne daar als hindernis aangewezen.Chinese kandidatenOmdat de zoektocht naar potentiële overnamekandidaten in het Westen niets opleverde, kijkt Marchionne nu naar Azië. Vooral in China zijn lokale constructeurs (steevast gedeeltelijk in eigendom van de Chinese overheid) de jongste jaren op expansiepad. Geely voert de meest agressieve politiek. Dat merk kocht de jongste tijd London Taxi, Proton, Lotus en Volvo. Ook nu zit het bedrijf mee aan tafel.Nog niet rond “Een verkoop is louter nog een kwestie van het bekomen van de juiste prijs” Automotive News weet dat de deal nog niet rond is. Maar dat is louter nog een kwestie van het bekomen van de juiste prijs, meent de publicatie. Er wordt nog met verschillende partijen onderhandeld en de onderhandelingen lopen. Krijgt Marchionne wat hij wil, dan kunnen de handtekeningen er veel sneller staan dan mensen verwachten. Vertegenwoordigers van verschillende grote Chinese overnamekandidaten reisden al af naar de VS en Europa om vertegenwoordigers van de vakbonden te ontmoeten. En uit de VS gingen ook al delegaties naar China.Wat houdt een verkoop in?Wat zeker is, is dat Marchionne van zo veel mogelijk automerken af wil. Fiat en de Amerikaanse merken staan niet ter discussie. Voor potentiële Chinese overnemers is ook het grote logistieke apparaat van de organisatie, met bijvoorbeeld 2.600 Amerikaanse dealercontracten, van doorslaggevend belang. Maar of ook de probleemmerken Alfa Romeo, Maserati en Lancia deel van de overeenkomst zullen uitmaken, is nog voorwerp van onderhandelingen. Mogelijks worden die afgesplitst. Wordt daar dan separaat geen koper voor gevonden, dan kunnen ze zelfs opgedoekt worden. Afsplitsing is ook een piste die wordt bekeken voor onderdelenleveranciers Magneti Marelli, Teksid en Comou. Ferrari en de divisie voor industriële en landbouwtoepassingen (CNH Global) horen in elk geval niét bij het over te nemen pakket, die werden eerder afgesplitst.
dinsdag, 15 augustus, 2017
Source: Auto55
Dat elektrische auto's de toekomst zijn, daar wordt tegenwoordig niet meer over gediscussieerd. De wereld dacht dat ooit wel eens van auto's met een turbinemotor, maar ditmaal is er zekerheid. Tenminste, over het feit dat de elektrische auto deel uitmaakt van de oplossing. Hoe groot dat deel exact zal zijn, dat is nog lang niet duidelijk. Maar Smart, dat wil vooral op die elektrificatie inzetten. Het start in de VS. Daar bood het bedrijf de vierzitter Forfour niet aan en zal het het aanbod van de Fortwo beperken tot louter de elektrische variant.Dealers haken afMaar de strategie van de Mercedes-dochter lijkt in haar gezicht te ontploffen. Liefst 68% van de Smart-dealers in de VS heeft besloten ermee op te houden als Smart louter elektrisch wordt. Van de 85 dealers zullen er dan amper 27 overblijven. Vooral in steden waar elektrisch rijden door de overheid (financieel) wordt aangemoedigd. Los Angeles, New York, San Francisco, New York, Portland… “68% van de Smart-dealers in de VS houdt ermee op” Hoe mager het Smart-dealernet wel wordt, krijg je pas in de smiezen als je het vergelijkt met andere merken. Lamborghini, Ferrari en zelfs Lotus hebben elk meer dealers dan Smart.Economisch niet aangepastDe strategie van Smart, dat ook in z'n benzinevariant naar Amerikaanse normen uitermate zuinig is, is niet aangepast aan de economische en geografische realiteit van het land, klinkt de kritiek er. Benzine is momenteel goedkoop in de VS (ongeveer $ 0,7 per liter) en de afstanden tussen cruciale stedelijke centra zijn er nog steeds te groot voor veel elektrische auto's.
dinsdag, 15 augustus, 2017
Source: Auto55
Dat het volgende verhaal zich afspeelt in de Verenigde Staten zal, bij het verder lezen, wellicht niemand verbazen. Daar kreeg Porsche immers een claim aan het been van een aantal klanten. Die eisten een vergoeding omdat het interieur van hun Porsche, gebouwd tussen 2007 en 2016… te licht zou zijn.Zonnebril betalenHet gaat om de interieurtinten Beige (Luxor en Sand), Cognac, Platinum Grey, en Natural Brown. Volgens een groep klanten die zich verenigde in een zogeheten ‘class action lawsuit' zag je bij fel zonlicht in die interieurs letterlijk geen hand voor ogen. Porsche opteerde voor een schikking waarbij het een financiële compensatie aan de betrokken klanten betaalt. Die is overigens behoorlijk mager: amper $ 175. De prijs voor een beetje degelijke zonnebril. Het merk neemt ook de juridische kosten, die in de tienduizenden dollars lopen, voor z'n rekening.En nu?Als je binnenkort géén Porsche interieurs meer kan bestellen in lichte tinten of met een boordplank in dezelfde kleur als je zetels, dan weet je waardoor het komt.
dinsdag, 15 augustus, 2017
Source: Auto55
Dat je zot kan doen wanneer je een nieuwe Porsche besteld, en dat hoeft heus geen 911 te zijn, is geen nieuws. Het Porsche Exclusive-programma serveert je een auto in exact de tint die je wenst. Je kan zelfs een staal of een object opsturen naar de fabriek. Doorgaans kost je dat ergens tussen de € 4.000 en € 6.000. Maar er zijn uitzonderingen…Porsche Exclusive Manufaktur rekent doorVolgend weekend vindt aan de Nürburgring de AvD Oldtimer Grandprix plaats. Dat is één van de meest prestigieuze oldtimerevenementen van het land. Vergelijk met onze Knokke Zoute GP. Ook daar komen heel wat automerken op af. En Porsche zal er deze 911 Turbo S tonen. Z'n groene lakkleur is uit de ‘Chromaflair'-reeks. Die verandert van tint afhankelijk van de lichtinval. Jaarlijks worden er niet meer dan 5 van gebouwd. Dat is ook niet onlogisch als je de prijs hoort. Porsche Exclusive Manufaktur lakt je auto in dit groen in ruil voor (ga even zitten) € 82.645. Dat is meer dan een fonkelnieuwe Porsche Cayman S kost.Chromaflair-kleurenEr zijn nog enkele andere tinten beschikbaar in de Chromaflair-reeks. Naast groen is er nog blauw, goud en violet.
dinsdag, 15 augustus, 2017
Source: Auto55
Voor veel mensen is zelf de limieten opzoeken tijdens een open sessie (Touristenfahrt) op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring een droom. Maar er is soms een fijne lijn met een nachtmerrie. Afgelopen zondag werd het het laatste voor niet minder dan 10 deelnemers.Ongeluk op NürburgringOp zondag verloor een sportwagen (meer details zijn er niet) vloeistoffen op een snelle sectie ‘Fuchsrohre' van de Nordschleife. De onverwachte gladheid resulteerde in een serie crashes. 10 Personen raakten daarin gewond, waaronder 4 ernstig. De hulpdiensten zagen zich verplicht om twee personen uit hun auto te knippen.Op beeldYoutube-gebruiker xthilox, die zo te zien wel vaker z'n snelle Renault Mégane uitlaat op de Nürburgring legde het begin van het onheil vast. Die video kan je hier bekijken.
dinsdag, 15 augustus, 2017
Source: Auto55

One Response to Auto nieuws

  1. James zegt:

    Wij hebben zelf ooit een Nissan Pathfinder gehad. We hebben nog nooit zo’n fijne auto gereden. Voor de mensen die hem kennen hij ziet er ook heel stoer uit en hij is heerlijk ruim.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.