Auto nieuws

Nieuws over auto’s en autofabrikanten.

Als u binnenkort een nieuwe auto gaat kopen,
dan helpt het brandstofverbruiksboekje 2015 u bij de keuze voor een zuinige auto. Net zoals het energielabel voor personenauto’s.
Dit label treft u aan op alle voor verkoop tentoongestelde nieuwe personenauto’s.
In dit boekje leest u alles over dit label, over het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van alle nieuwe modellen personen auto’s. Op het Nederlandse label wordt naast het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot ook de relatieve zuinigheid van een auto vermeld.

wijkopenautos.nl

Verderop in dit artikel het laatste auto nieuws.

 

Nissan Pulsar

 

 

 

 

 

 

De nieuwe Nissan Pulsar

-- Berichten van vandaag.
Porsche heeft een nieuwe 911 klaar. Die is door de motorsport-afdeling van het bedrijf ontwikkeld en doet het met een vierliter boxermotor bij de achteras. Meteen goed voor de krachtigste atmosferische ‘Elfer' in productie. Het is ook al de derde straatlegale GT van het merk op één jaar tijd.De 911 GT3 voorbijDe basis voor de RS is de 911 GT3. Maar die werd natuurlijk nog verder doorontwikkeld. Zo blijft de zescilinder boxercentrale heel, ook wanneer hij 9.000 omwentelingen per minuut haalt. Het piekvermogen steeg met 20pk ten aanzien van de vorige generatie en de 911 GT3 - 520 paarden leven er nu in. Schakelen doet een zevenversnellingsbak met twee koppelingen. De 911 GT3 RS sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100km/u en haalt een topsnelheid van 312km/u.Recht uit de racerijHet onderstel wordt verder geradicaliseerd voor (nog) meer rijdynamiek. Kogelgewrichten op alle ophangingsarmen staan borg voor nog meer precisie dan de conventionele elastokinematische lagers. De lichtgewicht 20-duimers met nieuw ontwikkelde 265/35-sportbanden op de vooras en 21-duimers met 325/30-banden op de achteras zorgen tegelijk voor meer grip en meer lichtvoetigheid.Porsche hanteerde een rationele aanpak bij de koetswerkaanpassingen. Functie boven vorm. Dat leverde onder meer een klassieke, vaste achtervleugel op. In het interieur vinden we dan wer integrale kuipstoelen in koolstofvezel, deurpanelen met opbergnetten en treklussen, minder geluidsisolatie en en lichtgewicht achterklep. ClubsportPorsche biedt z'n klanten voor alle GT-modellen een Clubpsport-pack aan zonder meerprijs. En hier is dat niet anders. De uitrusting omvat dan een rolkooi, manuele brandblusser, een voorbereiding voor een batterijschakelaar en een zespuntsharnas.WeissachDe motorsportafdeling van Porsche zit nog steeds bij het circuit in Weissach en ook ditmaal wordt een optioneel pakket (beslist niét gratis) voorzien om één en ander nog wat extremer te maken. Er wordt meer koolstofvezel gebruikt in onderstel, binnenruim en koets en je kan het nog verder uitbreiden met magnesiumwielen. De prijs stijgt, maar het gewicht zakt erdoor tot minimaal 1.430kg.Over de prijs gesproken…Deze 911 debuteert op het Autosalon van Genève, maar je kan nu al je dealer lastig beginnen vallen. Dan zorg je er wel best even voor dat je minstens 200.109,80 op je rekening hebt staan.
woensdag, 21 februari, 2018
Source: Auto55
-- Berichten van gisteren of eerder.
Er komt geen nieuwe Seat Ibiza Cupra. Maar er komt wel een Cupra Ibiza. Ja, het is een beetje vallen over punten en komma's. Dat komt doordat de overijverige marketingjongens bij Seat het nodig vonden om van Cupra een apart merk te maken. En daarom zie je op deze clandestien geschoten plaatjes geen Seat-logo's, maar specifieke (en niet bepaald subtieleà Cupra-badges. Je vindt ze aan beide uiteinden van de auto, op de wielen, het stuur en wellicht nog op enkele andere onderdelen.Meer van hetzelfdeSchraap de marketingsaus eraf en je hebt wellicht weer net als vanouds een snelle VW voor een prijs die net wat lichter verteerbaar is. Neen, details zijn er nog niet, maar als je de VW Polo GTI als maatstaf neemt, zit je er wellicht niet ver vanaf. De Duitser heeft een 200pk en 320Nm sterke tweeliter benzine onder de kap en doet de 100 in 6,7 tellen.
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Er werd even gedacht dat Ferrari de illustere GTO-lettercombinatie af zou stoffen om haar nieuwste paradepaardje op basis van de 488 GTB aan te duiden. Of dat het opnieuw Speciale zou worden. Maar de Italianen hebben genoeg inspiratie en ze kleven er dus nog iets anders op. Het is Pista!De eerste foto'sNaast de naam zijn er nu ook weer nog wat meer foto's van de exoot. De Italianen zijn wel goed in het verzinnen van namen, maar iets minder in het bewaren van geheimen. De naam is een verwijzing naar de Pista di Fiorano, het private testcircuit van het merk. Daar moeten we niet luchtig over doen, zo wordt gezegd. De 488 Pista doet het namelijk beter op Ferrari's eigen racebaan dan de LaFerrari. Daarvoor werpt deze jongste creatie onder meer 700pk in de weegschaal.
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Dat de BMW M3 er even mee stopt, dat was slecht nieuws voor de fans. BMW doet ter compensatie wel wat speciaals met de M4 Cabrio. Er is immers een 30 Jahre Edition. Akkkoord, dat is eigenlijk ook een tang op een koe zetten, want de M4 is nog niet eens zes jaar jong. Maar wie valt nu over zo'n details?Mandarin II uniBMW bouwt niet meer dan 300 stuks van deze M4 Cabrio. De kleur Mandarin II uni is een knipoog naar de gele tint waarmee de M3 Cabrio zich drie decennia geleden meer in de kijker reed. Maar voor wie dat te opzichtig vindt, is er ook nog Macao Blauw.Competition PackageHet Competizion Package is standaard. Dat omvat een adaptief M-onderstel, voorzien van aangepaste veren, dempers en stabilisatoren, exclusieve 20-duimers en iets meer vermogen (19pk extra, voor een totaal van 450pk).
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Volkswagen werkt, zo is bekend, aan een hele familie elektrische wagens. Want, of we willen of niet, of ze beter zullen zijn of niet, heel wat mensen onder ons zullen in de toekomst elektrisch moeten gaan rijden. Daar zullen nieuwe regeltjes wel voor zorgen.Met één model zal je het niet halen en vooralsnog hebben de automerken niet de reflex om hun bestaande voertuigen - die doorgaans de markt afdekken - eenvoudigweg van een elektrische aandrijflijn te voorzien. Het moet allemaal in een ander jasje zitten. En daarom wordt er bij VW aan een nieuwe familie EVs gewerkt. De voorbodes daarvan krijgen allemaal de toevoeging I.D. We hebben er al een paar gezien en in Genève zal daar de Vizzion Concept aan toegevoegd worden. Dat is een premium vijfdeurs met een lengte van ruim 5 meter. En dan is de vergelijking met de Tesla Model S natuurlijk niet ver weg.OptimismeDe uitwerking heeft niet al te veel uitstaans met dat van een seriemodel. VW permitteert zich nog veel vrijheid. Geen stuur, geen pedalen, geen instrumentarium. Wel een virtuele assistent die reageert op gebaren en spraak en je voorkeuren leert. Want de Vizzion rijdt natuurlijk helemaal zelf.Voor de aandrijving schakelt VW 306pk, verdeeld over beide assen. De top is begrensd op 180km/u en je kan tot 665km ver op één lading uit de 111kWh lithium-ion accu.Vanaf 2020De ID reeks zal je vanaf 2020 kunnen kopen. Eerst komt er een kleine hatchback, dan de ID Crozz en de ID Buzz. En deze Vizzion wordt nummer 4.
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Seat stelt op het Autosalon van Genève zijn zevenzits-SUV voor. Die zal nauw verwant zijn aan onder meer de VW Tiguan Allspace en de Skoda Kodiaq en wordt dus boven de Ateca gepositioneerd.Seat TarracoDe eerste plaagfoto gaat gepaard met de aankondiging van de naam van de nieuweling. Die heet Tarraco. Dat is alweer een plaatsnaam. Seat doet dat graag. Het is al de veertiende keer. De naam kwam als winnaar uit een online bevraging van 150.000 Seat-fans.
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Eigenlijk had Renault net zo goed een elektrische Clio in het aanbod kunnen steken. Maar bijna alle autoconstructeurs ontwikkelen geheel nieuwe modellen om een elektrische aandrijflijn. Qua grootte perfect vergelijkbaar, maar toch helemaal anders, werd dat de Zoë bij Renault. Die werd eerder al eens flink onder handen genomen en wordt nu nogmaals bijgepunt. Vooral technisch dan.Meer krachtDe Zoë R110 heeft een geëvolueerde elektromotor aan boord die 109pk en 225Nm sterk is. Beter dan voorheen dus en daarom ook sneller. De honderdsprint is verleden tijd na 11,4 tellen en dat is twee sneller eerder dan voorheen. De accu smikkelt 41kWh op en ruilt die in de zomer voor 300km rijbereik. En in de winter mag je blij zijn als daar nog 200km van overblijft.Meer Zoë-nieuwigheden? Wel, er is een speciaal kleurtje. Paars. Aan de buitenkant, maar ook voor details binnenin. Frankrijk krijgt volgende maand al de eerste exemplaren. De rest van Europa volgt erna.
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Het Koreaanse SsangYong stelt op het Autosalon van Genève een nieuwe concept car voor. Het studiemodel heet e-SIV, wat staat voor Electronic Smart Interface Vehicle. Daar leer je niets uit, maar het is 2018 dus de kans is heel groot dat het ofwel om een SUV gaat, of om een elektrische auto. En kijk, de e-SIV is beide.Nieuwe stijltaalDe concept is 4,46m lang, 1,87m breed en 1,63m hoog. Ietsje groter dan een Korando zeg maar. De vormgeving - uiteraard een blik op de toekomst voor het merk - is niet al te exotische en hetzelfde geldt voor de aandrijflijn. 190pk, een topsnelheid van 150km/u en een theoretisch rijbereik van 450km.
dinsdag, 20 februari, 2018
Source: Auto55
Vorige week kregen we al de nieuwe Citroën Berlingo achter de kiezen (zie hier). Vandaag is het de beurt aan de Opel Combo. De Peugeot Partner, die eveneens gebruik zal maken van dezelfde structuur, zal zich binnenkort laten zien. Niet omdat het bedrijf na de overname van Opel door PSA al z'n eigen variant kon ontwikkelen. Zo snel gaat dat niet. Wel omdat dat al langer afgesproken was. In dezelfde overeenkomst die ook leidde tot de Opel Crossland en Grandland - nog twee producten met Franse genen en een Duitse tongval.Zonder frivoliteitDe Combo is op de uiterlijke vormgeving na, quasi identiek aan die van de Citroën. Zonder het frivole kantje weliswaar. Maar ook hier weer in twee afwerkingsversies: 4,40m of 4,75m lang. Die laatste kan zeven personen vervoeren.Rijkelijk uitgerustOpel vestigt de aandacht graag op de rijkelijke uitrustingsmogelijkheden. We noteren onder meer een slimme tractiecontrole, een stopcontact, een verwarmd stuurwiel, herkenning van snelheidsbeperking en diens meer.RuimEen grote stouwcapaciteit in verhouding tot de voetafdruk, is zowat hét sterke punt van dit type voertuigen. En de Combo stelt niet teleur. In de koffer past minimaal 597l bij de vijfzitter en 850l in het geval van de zevenzitter. Leg de achterzetels plat en er gaat zelfs 2.693l in.Ook met automaatHier evenmin veel details over de aandrijflijn, wel dezelfde beloften. Zowel benzine- als dieselmotoren, handbediende vijf- en zesbakken en een automaat met 8 verzetten. Dat laatste is een primeur voor het segment.
maandag, 19 februari, 2018
Source: Auto55
De Peugeot 508 dateert alweer uit 2010. En het weze duidelijk dat Peugeot er niet zo veel van heeft kunnen slijten als het had verhoopt. Het succes van voorganger 407 kon hij niet evenaren, laat staan dat van de 406. Maar de Fransen houden wel vast aan hun aanwezigheid in het D-segment. Er komt dus een nieuw versie. Volgende maand staat die op het Autosalon van Genève, maar z'n specificaties zijn nog een goed bewaard geheim.Eerste beelden Peugeot 508Z'n uiterlijk was dat ook, tot nu. Dit zijn immers de eerste clandestien geschoten plaatjes van de nieuwe 508. Alleen naar de bips valt te staren, maar daaruit valt in elk geval af te leiden dat de achterpartij door een een zwarte horizontale band ingebonden wordt. Daarin leven de LED-achterlichten. Op meer over Peugeots nieuwste is het nu niet lang meer wachten.
zondag, 18 februari, 2018
Source: Auto55
Dat dat wél het geval zou zijn, was een claim van verschillende milieugroepen. Die hadden zelf wat metingen verricht, nog steeds in de nasleep van de flink uitgemolken dieselgate-affaire, Het was de Duitse Umwelthilfe dat beweerde dat er er wat schortte met de uitstoot van het model in december van vorig jaar.Geen sjoemelsoftwareDe Duitse overheidsdiensten zijn druk doende met het nakijken van alle beweringen van milieu-organisaties allerhande, maar tot op heden werd er erg weinig extra gesjoemel vastgesteld. De BMW 320d krijgt ook weerom een goed rapport. ‘Niets mis mee', zegt de KBA (de Duitse transportauthoriteit). De 320d heeft geen sjoemelsoftware en voldoet aan alle normen.BMW trapt terugDe Duitse fabrikant reageert van zijn kant eerder geïrriteerd op de zoveelste aanval uit de hoek van de milieulobby's. Het merk laat weten dat de resultaten afkomstig zijn uit foutief uitgevoerde tests met ‘geforceerd rijgedrag'.
zondag, 18 februari, 2018
Source: Auto55
Bestuurders die onverzettelijk hun plaats op het middelste rijvak innemen en daar niet meer weg te branden zijn, zijn een grote bron van ergernis. Met verkiezingen om de hoek, willen twee VLD-kamerleden (Sabien Lahaye-Battheu en heer collega Tim Vandenput) die voor de goal liggende bal graag even binnentrappen. Want, zo weten ze, dat middenvaksrijden is ook een oorzaak van het rechts inhalen dat zwaarder wordt beboet).Boete voor rechts inhalenDe bekeuring voor wie betrapt wordt op rechts inhalen bedraagt 116 tot 160 euro (tweede graad). Onnodig in het midden gaan rijden is daarentegen slechts een overtreding van de eerste graad. Tussen 58 en 85 euro ben je daaraan kwijt. De politie is overigens eerder geneigd je voor dat eerste te bekeuren (3.603 bestuurders in 2016) dan voor het tweede (2.079 boetes in datzelfde jaar).Onbestaande pakkansHet aantal bekeuringen is in beide gevallen dermate laag dat je van een quasi onbestaande pakkans kan spreken. Het aantal snelheidsovertredingen dat wordt geverbaliseerd overstijgt het miljoen. Zelfs De Lijn schrijft elk jaar meer dan 45.000 boetes uit voor verkeerssituaties. Maar ook daar hebben de twee VLD-ers een antwoord op. Volgens hen zal de politie automatisch meer bekeuring uitschrijven als die duurder worden. Een uitspraak die lijkt te suggereren dat de motivatie van de politiediensten er niet louter één is van het naleven van de wet of ordehandhaving, maar daarentegen financieel is.
zondag, 18 februari, 2018
Source: Auto55
Er bestaan nog niet al te veel Tesla Model 3. In heel 2017 bouwde de fabrikant van elektrische wagens niet eens 3.000 exemplaren. En toch zijn er al minstens drie rijp voor de schroothoop. Een percentage dat, zou het in de toekomst bevestigd worden, weinig goeds voorspelt voor de verzekeringspremies van de bezitters. Autopilot of niet?Het jongste ongeluk was behoorlijk zwaar. Een Amerikaan knalde zonder remmen bij een snelheid van 60Mph (96km/u) tegen een stilstaande auto. Wellicht was de autopilot-functie op dat ogenblik ingeschakeld en zag die de stilstaande auto niet, maar de bestuurder ontkent dat. Zijn verzekering accepteert geen verantwoordelijkheid bij het gebruik van de autonoom rijdende functie en de omstandigheden wellicht verder uitspitten. Onveilig scherm?Belangrijker is echter dat de bestuurder en passagier er ondanks de klap met slechts kleine verwondingen vanaf kwamen. En wat die verwondingen zijn. Daarbij zijn vooral de snijwonden ten gevolge van het breken van het centrale display belangwekkend. Buitenbeglazing moet gelamineerd zijn, maar regelgeving voor displays is er schijnbaar niet. Een hiaat in de huidige richtlijnen. De eigenaar, die al liet weten opnieuw een Model 3 te willen, voerde voorts aan dat het na een ongeluk onmogelijk is om nog in het handschoenkastje te kunnen. Er is namelijk geen fysieke knop (alleen via het scherm) en dat is natuurlijk net waar al je papieren zitten. Tesla-baas Elon Musk tweette inmiddels al dat de software aangepast zal worden en dat het handschoenvakje bij een ongeluk automatisch zal ontgrendelen.
zondag, 18 februari, 2018
Source: Auto55
Citroën bouwt de Berlingo inmiddels al meer dan 20 jaar. Goed voor 1,7 miljoen klanten. De meesten zijn tevreden van hun Berlingo, maar tegelijk willen ze ook graag wat meer. Want hoewel de Berlingo al vanaf de eerste variant een buitengewoon gebruiksgemak koppelt aan een aantrekkelijke prijs en rijeigenschappen die best verfijnd zijn, scoort het model natuurlijk nul op de sensatiemeter. Generatie drie wil er wat aan veranderen. Dat zal moeten, want hoewel ze zelden iets kunnen en nooit zo praktisch zijn, willen SUVs en crossovers diezelfde koper wél wat status en avontuurlijke inborst bieden.De Aircross achternaDe kleine C3 Picasso moest om de redenen in de eerste paragraaf al baan ruimen voor de C3 Aircross. En dat is waar de nieuwe Berlingo de mosterd haalt. Op vlak van uiterlijk tenminste. De smalle dagrijlichten, het deskundige gebruik van zwarte plastic en een welgemikte spat kleur brengen de Berlingo weer bij de tijd. Tegelijk belooft Citroën dat het model comfortabeler, stiller en luxueuzer wordt.Voor het eerst is de Berlingo er in twee formaten: M en XL. Die eerste biedt al meer centimeters dan de tweede generatie, maar met bijna 3 meter wielbasis en een totale lengte van 4,75m (+35cm) lijkt de XL klaar voor een derde zetelrij. Citroën neemt weer meer afstand van het bestelwagengevoel. De interieurlayout aapt die van een conventionele auto na. Alleen het hoog ingebouwde pookje verraadt dat om een monovolume gaat.Uitrusting en motorenDe aanwezige snufjes worden flink aangescherpt. Zo is er nu een head-up kleurendisplay, adaptieve cruise control, een automatische parkeerrem, achteruitrijcamera, stabiliteitscontrole die ook een aanhanger in de gaten houdt, afdaalhulp voor hellingen, kan je desgewenst je smartphone draadloos opladen en zijn er tal van connectiviteitssystemen. Nuja, tal. 4 verschillende, om precies te zijn. Op het motorpalet prijken meerdere benzines en diesels. De 1.2-benzine is verkrijgbaar met 110 of 130 pk. De 1.5 HDi met 75, 100 of 130 pk. Een handbak is standaard, maar optioneel is er voor sommige motorvarianten een 8-traps automaat beschikbaar. Een primeur voor het segment.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55
Het ontbrak Kia al bij de introductie van de eerste Cee'd niet aan ambitie. De markt op z'n kop zetten. Anders zijn. En zoals dat zo vaak gebeurt was de realiteit toch wat minder sensationeel. Dat lijkt Kia nu te omarmen. Het weglatingsteken verdwijnt en de Cee'd is nu Ceed.Behouden uiterlijkTegelijk heeft het designcentrum in Frankfurt voor een uiterlijk gezorgd dat vooral niemand tegen het hoofd mag stoten. Veilig. Saai is een ander woord. Kia denkt dat het niet nodig is om op te vallen om nog meer Ceed te verkopen dan voorheen. Nochtans vond de Kia-tekenaar die deze (erg optimistische) teaserschets maakte duidelijk dat het wat spannender mocht.Zakelijk binneninDe voetafdruk van de Ceed is vergelijkbaar met die van z'n voorganger. In de breedte komen er enkele centimeters bij, in de hoogte gaan er een paar af. Aan de ellenbogen zou je dat moeten zien. En het stuwt het koffervolume naar 395l. De boordplank is helemaal anders dan voorheen. En ook hier zien we een infotainmentsysteem dat eruit ziet alsof je je tablet vergeten bent.SnufjesAan boord van de Kia kan je dezelfde elektronische hulpmiddelen vinden dan bij zusje Hyundai i30. Dat houdt zoal in dat de auto zelfstandig kan accelereren, remmen en sturen in bepaalde omstandigheden en tot een snelheid van 130 km/u. Lane Following Assist heet dat bij Kia. Verder kan de Ceed uitgerust worden met adaptieve cruise control, een vermoeidheidherkenningssysteem, voetgangersdetectie, dodehoekwaarschuwing, Rear Cross-Traffic Warning en een intelligente parkeerhulp. Onder de kapVeel belangrijker zijn de motoren. Drie benzines en twee diesels. Rijden kan al met een 99pk sterke 1.4. En er is een éénliter met 120, naast een viercilinder turbo die 140pk rijk is. De diesel is steevast een 1.6, maar je kan kiezen of die 115 dan wel 136pk aan de teugels houdt. Schakelen doe je zelf (met een zesbak), tenzij je (louter op de krachtigste benzine of diesel) voor een zeventrapsautomaat kiest.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55
Ford heeft de nieuwe Focus klaar. Op het Autosalon van Genève of New York (beide in maart) zou het nieuwe model voorgesteld worden. Wellicht met een uitgebreide teasercampagne die eraan vooraf ging. Automerken vinden het tegenwoordig leuk om je eerst een paar hoekjes en kantjes te tonen alsof ze niet in staat zijn om een foto van het geheel te nemen. De marketingjongens bij het merk met het Blauwe Ovaal doeken hun plannen beter op want de Focus is er nu al open en bloot.Portugese fotosessieFord zakte af naar Portugal om plaatjes van de nieuwe Focus te schieten. En het werd daarbij betrapt door een lezer van de website vezess.hu. En dankzij hem kan iedereen de nieuwe middenklasser van het merk nu al bewonderen. In profiel, tenminste.Daaruit kan je echter al heel wat informatie distilleren. Het belangrijkste? De Focus lijkt in niets meer op z'n voorganger. En de kenmerkende ‘middelvinger'-achterlichten zijn ook niet meer. Aan de grote wielen, potige bumpers en fikse dakspoiler te zien lijkt het hier te gaan om de ST-Line. Een uitvoering die wel de lusten maar niet de lasten heeft van de echt snelle ST- en RS-modellen.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55
Het is een goede zaak dat Mercedes flink wat standruimte voor handen heeft op het aanstormende Autosalon van Genève. De Duitsers hebben er immers een berg nieuwigheden voor te stellen. De compleet nieuwe Mercedes A-Klasse bijvoorbeeld. Maar ook de G-Klasse 63 AMG, een opgefriste Maybach en deze C-Klasse. Eveneens opgefrist.Sedan en breakDe opgefriste C-Klasse wordt meteen als sedan en break voorgesteld. Je moest voorheen al goed kijken om hem te kunnen onderscheiden van een E-Klasse of S-Klasse en je zal nog meer moeten studeren om opgefriste variant te kunnen identificeren. Er zijn andere lichtunits) (met meer LEDs, een licht gewijzigde grille en er zijn hertekende bumpers. En de AMG Line heeft nu standaard een ‘diamond'-grille. Nog meer onooglijke details waar wellicht bijna niemand wakker van ligt: een zilverkleurige sierlijst is standaard, Avantgarde-modellen krijgen een verchroomde versie en de Exclusive krijgt een driedelig exemplaar.Teleurstelling binneninHet belangrijkste nieuws is wat er niét gebeurt. De Duitsers beweren dan wel dat de elektronische architectuur helemaal nieuw is, maar die fel bekritiseerde namaak-iPad die achteloos bovenop de middenconsole gevezen lijkt te zijn (en helaas ook al door veel andere merken werd gekopieerd) bleef. Hij is wat groter en er zijn meer snufjes waar je niet zo veel aan hebt. Een programma dat onder meer de airco, zetels, verlichting en muziek aanpast om een specifieke sfeer te creëren bijvoorbeeld. Maar een dashboard à la E-Klasse, S-Klasse en binnenkort zelfs de A-Klasse, dat kon niet. Dat vereiste een te ingrijpende aanpassing.Half-autonoomWie graag aan knopjes prutst en wild wordt van nieuwe snufjes kan z'n hart ophalen aan de semi-autonome rijfuncties die de C nu bijleert. Nu kan die in sommige omstandigheden z'n plan trekken.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55
Niet zo lang geleden waardeerde Mercedes de jongste generatie S-Klasse op. En dat betekent natuurlijk dat de Maybach niet kan achterblijven.Het was april van vorig jaar dat de S-Klasse een hoofdzakelijk technische facelift kreeg aangemeten. De Maybach - nu eerder een afwerkingsniveau dan de aparte auto die het vroeger was - arriveerde pas in 2014 op de markt en kon het dus iets langer uitzingen voor z'n opfrisser. Die is er nu.Meer afstandEen veel gehoorde (niet onbegrijpelijke) kritiek was dat de Maybach nu een S-Klasse was met een wat andere aankleding. Heel wat aandacht ging nu dan ook naar het weerleggen van die kritiek. Meer nadruk werd gelegd op het visuele onderscheid met de S-Klasse voor het gepeupel. Een lak in twee tinten bijvoorbeeld. Of de grille die recht van de Vision 6 Concepts lijkt te komen.King of blingDe Maybach moet nu ook weer de nieuwe king of bling zijn. Want sinds de smaak van Amerikanen, Aziaten en Arabieren van doorslaggevend belang is in dit segment, moet je op niet al te veel discretie meer rekenen. Daarom is er nog meer chroom dan tevoren. De raamomlijsting tot daar, maar ook op de wielen en aan de koelopeningen vooraan werd het kwistig ingezet. En aan de binnenzijde kan het nappaleder gecombineerd worden met stiksels in goud, platina of koper.Dikke motorOnder de kap zitten minimaal 8 cilinders. Je kan de Maybach krijgen met de aandrijflijn van de S 560 - voorzien van 469pk en 700Nm. Maar als het even kan, dan bestel je hem natuurlijk met de 6-liter V12 van de S650. Met 630pk en 1000Nm.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55
Natuurlijk kan je je afvragen waarom het nodig is om gigantische motoren in een G-Klasse te parkeren. Een dubbel geblazen 4-liter 8-cilinder, in casu 585pk en 850Nm sterk, is toch echt te delicaat om er in zwaar terrein mee te gaan zitten. En als het er op aankomt om sterke prestaties neer te zetten, dan baat het toch zeker niet om hem in te lepelen in een gevaarte van ettelijke cubieke meters en de allure van een zeecontainer. Ook al zijn de prestaties best indrukwekkend (0-100km/u in 4,5 tellen en een topsnelheid van 220 of (met AMG Driver's Package) 240km/u), het zou nog veel sneller gaan in een ‘normaal' koetswerk.Moet dat nu echt?Maar G-Klasses met AMG-behandeling gaan vooral in het Midden-Oosten als zoete broodjes over de toonbank. Geef Mercedes dan eens ongelijk. Sterker nog, dit soort versies met ‘grote toegevoegde waarde' zou wel eens kunnen verklaren waarom de Duitsers überhaupt de moeite deden om een compleet nieuwe G-Klasse te ontwikkelen. Het verklaart ook waarom er zo veel vaart mee wordt gemaakt. De nieuwe G liet zich pas een maand geleden voor het eerst zien en details over de meest bescheiden motoren ontberen we nog.Meer voor de achterwielenDe G-Klasse AMG heeft een specifieke aankleding aan binnen- en buitenzijde. En hij krijgt ook een aandrijflijn die voor het eerst iets meer van de trekkracht naar de achterwielen stuurt. 60%. Voor meer wendbaarheid en tractie, zeggen de Duitsers.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55
De eerste BMW X4 hield het slechts vier jaar vol. In Beieren had men immers nogal lang gewacht met die op de markt te brengen. Hij was in die korte periode al wel goed voor 200.000 stuks en het werd dus rendabel geacht om hem zo snel mogelijk op dezelfde structuur als de nieuwe X3 over te brengen. ConservatiefHet verschil tussen de eerste en tweede X4 is niet hemelsbreed. Tenminste… niet op vlak van vormgeving. Daarvoor kan je ook het erg conservatieve design van het merk met de vinger wijzen. De nieuwe X4 is weinig nieuws onder de zon. Ja, de lichtunits zijn (vooral achteraan) wat anders getekend. De bumpers en de grille wat prominenter en ter hoogte van de heupen werd hij een tikkeltje eleganter.GroterDe nieuwe X4 maakt wel plaats voor de recent gelanceerde X2. Z'n nieuwe proporties zijn het grootste nieuws. Voortaan is hij 4,75m lang, 1,92m breed en 1,62m hoog. In de lengte is dat +8cm, in de breedte +4. En de hoogte werd met 3cm ingekrompen voor een wat dynamischer profiel en om meer binnenruimte te creëren werd de ruimte tussen voor- en achteras 5cm groter. Hoewel je meer meetlint nodig hebt, kroop er minder materiaal in. De X4 werd 50kg lichter. De (voorlopige) instapper (xDrive20i) weegt nu 1,7 ton.Gekend interieurHet interieur is dan weer, net als bij de vorige generatie, identiek aan dat van de X3. Maar de X4 krijgt weer specifieke extra's om hem meer naar je hand te zetten. Klanten in het premiumsegment geven daar immers graag wat aan uit en de fabrikant wil z'n bankrekening liefst nog wat meer spekken. Het Individual-programma (tegenwoordig nauwelijks nog meer dan een aparte pagina in de catalogus) is er nu ook voor de X4. En dan zijn er nog de modellijnen, met elk een specifieke sfeer. xLine, M Sport en M Sport X, bijvoorbeeld.Werkt nietOp de jongste versie van de iDrive is stembediening standaard. Benieuwd of het hier wel werkt, want hoewel de eerste stembedieningssystemen al 20 jaar geleden werden geïntroduceerd, moeten we het eerste dat écht functioneert nog tegenkomen. Voor een aanraakscherm (altijd handig) moet je bijbetalen. En voor de gebarenherkenning ook. Misschien doe je dat beter niet.MotorversiesOp het Autosalon van Genève introduceert BMW de nieuwe X4. De orderboeken worden kort erna geopend. Dan kan je kiezen uit drie benzine- en vier dieselmotoren. De vermogens lopen uiteen van 184 tot 360pk. Allemaal hebben ze vierwielaandrijving en een automaat. De grootste smaakmakers worden de M40i en de M40d. Die halen moeiteloos een top van 250km/u en snellen in 5 tellen naar 100km/u. Ze hebben ook een dikker uiterlijk en een speciaal afgestemd M-onderstel.
donderdag, 15 februari, 2018
Source: Auto55

One Response to Auto nieuws

  1. James zegt:

    Wij hebben zelf ooit een Nissan Pathfinder gehad. We hebben nog nooit zo’n fijne auto gereden. Voor de mensen die hem kennen hij ziet er ook heel stoer uit en hij is heerlijk ruim.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.