Auto nieuws

Nieuws over auto’s en autofabrikanten.

Als u binnenkort een nieuwe auto gaat kopen,
dan helpt het brandstofverbruiksboekje 2015 u bij de keuze voor een zuinige auto. Net zoals het energielabel voor personenauto’s.
Dit label treft u aan op alle voor verkoop tentoongestelde nieuwe personenauto’s.
In dit boekje leest u alles over dit label, over het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van alle nieuwe modellen personen auto’s. Op het Nederlandse label wordt naast het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot ook de relatieve zuinigheid van een auto vermeld.

wijkopenautos.nl

Verderop in dit artikel het laatste auto nieuws.

 

Nissan Pulsar

 

 

 

 

 

 

De nieuwe Nissan Pulsar

-- Berichten van vandaag.
Belgen zijn de buitenlanders die het vaakst beboet worden in Frankrijk. We gaan de Duitsers en de Italianen vooraf. Het is ook niet geheel onlogisch, gezien Belgen zich vooral tijdens de zomermaanden in grote getalen verplaatsen over Frans wegdek op weg naar een vakantiebestemming.Grote flitscampagnesDe Franse politie houdt al jaren grote flitscampagnes, met name tijdens de vakantiemaanden. Daarbij worden zogeheten superflitsers ingezet die meerdere rijstroken tegelijk kunnen controleren. De Fransen schuwen er ook niet voor terug om namaak-flitscamera's te gebruiken. Vorig jaar werden er zo maar eventjes 3.500 gebruikt. Ze dienen vooral om de automobilist te sensibiliseren.Recordaantal boetesAfgelopen jaar werden in Frankrijk meer Belgen op een overtreding (bijna uitsluitend overdreven snelheid) betrapt dan ooit tevoren. In 2016 registreerde Franse overheid 490.000 overtredingen. Dat is een forse 23% méér dan in 2015. Die bekeuringen vallen ook bijna allemaal in de bus van de Belgische bestuurders want de Europese overheden (met uitzondering van Denemarken, Ierland en Engeland) wisselen relevante gegevens uit. Wie in Frankrijk bekeurd wordt, kan z'n boete met een minimum aan formaliteiten via een website betalen.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
De duurste Britse auto ooit is een Jaguar D-Type uit 1955. Voorlopig, tenminste. € 10 miljoen werd er vorig jaar voor betaald. Niet moeilijk - de auto uit het legendarische privéraceteam Ecurie Ecosse deed in 1956 mee aan de legendarische uithoudingsrace in Le Mans en verscheen een jaar later aan de start van de Mille Miglia.Aston Martin DBR1/1Maar als het van veilinghuis RM Sotheby's afhangt, wordt deze Aston Martin DBR1 uit 1956 nog een stuk duurder. Het gaat om de eerste auto uit een reeks van amper 5 stuks. Ook deze Brit verscheen aan de start in Le Mans en met levende legende Stirling Moss aan het stuur won hij zelfs de 1000km van de Nürburgring.Het fabrieksteam verkocht de DBR1 vervolgens aan een aantal privé-eigenaren. In 2001 hoorden we voor het laatst iets over dit exemplaar, want toen werd-ie op Pebble Beach uitgeroepen tot Most Elegant Sports Car. Daar kocht de huidige eigenaar hem, om de auto 16 jaar later weer te koop te zetten. Op dezelfde plek. Sotheby's rekent op een opbrengst van meer dan 20 miljoen dollar'. Een nieuwe kandidaat voor de duurste Engelse auto ooit. Dat hij dan ook meteen wordt uitgeroepen tot waardevolste Aston Martin, is logisch.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
Volkswagen is door regionale rechtbanken in Arnsberg en Bayreuth verplicht om dieselwagens binnen de betrokken juristicties terug te kopen als de klanten daarom vragen. Een aantal VW-rijders had dat geëist toen bleek dat hun auto's lang niet zo zuinig waren als de officiële cijfers aangaven.Volkswagen heeft besloten niet in beroep te gaan tegen de uitspraak. Niet omdat het vindt dat de betrokken klanten gelijk hebben. Wel, zo laat het bedrijf weten, omdat het om een kleine claim gaat met auto's met een lage waarde. Het is onlogisch om daarvoor meer (juridische) kosten te maken, impliceert VW in een reactie.Elders in Europa wil het bedrijf tot dusver niet overgaan tot het terugbetalen van de waarde van de auto's. Of andere rechters daar een boodschap aan hebben, zal moeten blijken. In Nederland startte de stichting Volkswagen Car Claim deze maand met een juridische procedure, ook met de inzet om het aankoopbedrag terug te halen voor duizenden Volkswagen-rijders. Die zaak zal nog lang aanslepen.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
Vanaf 1 juli wijzigt de manier waarop verkeersboetes worden geïnd. De huidige inningsprocedure bestaat uit zeven stappen en kan uitmonden in een procedure voor de politierechter. Het proces wordt vereenvoudigd en bestaat voortaan nog uit slechts 4 stappen. Bovendien hoeft de politierechtbank niet noodzakelijk nog tussenbeide te komen.Bevel tot betalingWie z'n verkeersboete vanaf 1 juli 2017 niet meteen betaald, mag zich voortaan automatisch verwachten aan een bevel tot betaling. Dat zal worden uitgeschreven door de FOD Financiën. Wordt aan dat verzoek niet voldaan, dan kan de overheid snel tot invordering overgaan.35 procent duurderWie niet meteen z'n beurs opentrekt bij het ontvangen van een verzoek tot betaling van een minnelijke schikking, zal geconfronteerd worden met een verhoging van 35%. Die wordt automatisch aangerekend.Momenteel wordt 15% van alle verkeersboetes niet betaald. De overheid wil minstens € 150 miljoen extra in kas krijgen door dat terug te dringen tot 0,5%.En voor de buitenlanders?Daar wijzigt ook iets. De overheid kondigt immers (nog eens) aan dat buitenlandse overtreders door de uitvoering van de Europese crossborder-richtlijn nu ook hun bekeuringen automatisch in de bus krijgen. Belgen worden al jaren geconfronteerd met bekeuringen uit het buitenland.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
De Antwerpse ring tussen Borgerhout en het E313-knooppunt in Ranst wordt voorzien van sensoren die informatie moeten doorsturen aan zelfrijdende auto's. Dat weet de Gazet van Antwerpen.De ringweg werd door de Europese Unie geselecteerd voor een proefproject. Dat omvat ook nog trajecten in Spanje, Nederland, Frankrijk en Duitsland. In het totaal wordt 20 miljoen euro geïnvesteerd in sensoren die informatie naar zelfrijdende auto's doorsturen. 3,4 miljoen daarvan wordt in het Antwerpse asfalt gepompt.Treintje rijdenHet doel van de aanpassingen is vooral om ervoor te zorgen dat autonoom rijdende auto's treintje kunnen rijden. Dat is een techniek waarmee al jaren wordt geëxperimenteerd in de autosector. De sensoren in de weg sturen informatie door naar de autonoom rijdende auto's. Die moeten in theorie voor een hoger debiet en een snellere doorstroming zorgen. Algemeen wordt ook aangenomen dat dat de veiligheid ten goede zal komen, hoewel daar nog geen bewijs voor is. Conventionele auto's kunnen vanzelfsprekend ook gewoon van het wegdek gebruik maken.De aandacht verschuiftHet project speelt in op een theorie uit de autosector die heden minder wordt onderschreven als vroeger. Hoewel merken als Volvo tot voor kort nog communiceerden over experimenten met autonome auto's die in groep reden, verschoof de aandacht de jongste tijd naar geheel individueel rijdende auto's die complete trajecten kunnen afleggen. Om allerlei redenen wordt die piste door de sector als praktischer ervaren.Automerken hopen in 2020 de eerste echte zelfrijdende auto's te lanceren. Het Antwerpse proefproject zal niet veel eerder klaar zijn. In 2019 tot juni 2020 zal het operationeel zijn.Beeld: Google Maps
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
Rolls-Royce introduceerde het Black Badge-label voor de Wraith en de Ghost in 2016 op het Autosalon van Genève. Het zijn modellen die op vlak van ophanging en besturing onder handen genomen zijn om wat scherper te sturen en op die manier ook jongere klanten naar het topmerk te lokken.De naam niet gestolenTegelijk zorgt Rolls-Royce voor een sportievere uitstraling door de naam van het model eer aan te toen en rijkelijker gebruik te maken van donkere tinten. Deze dakloze Dawn is geen uitzondering. De lak is zwart (uit verschillende lagen om een ongezien diepe glans te creëren), het dak is uitsluitend in die tint verkrijgbaar en de afdekkap is met zwart leder bekleed. Zelfs de Spirit of Ecstacy en de uitlaatpijpjes zijn aangepakt. Die glimmen nu in zwart chroom.Nutteloos vermogenDe 6,6l V12 biturbomotor is ook onder handen genomen. Die krijgt 30pk en 20Nm extra en tikt af op 593pk en 840Nm. Erg veel doet dat niet, want de acceleratie naar 100km/u neemt 4,4 seconden in beslag terwijl de auto begrensd is op 250km/u. Dat is exact hetzelfde als de Rolls-Royce Dawn zonder Black Badge.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) is de afdeling van de Britse constructeur die de jongste jaren de ‘het kan niet gek genoeg zijn'-projecten verzint. Die zijn immers goed voor het imago, ze brengen geld in het laadje en ze geven trouwe en - vooral - gefortuneerde klanten de kans om iets zeldzaams en aparts te kopen. Deze Jaguar XE SV Project 8 is het… achtste project van die subdivisie. Het vorige was deze aparte Jaguar F-Type.Supercar-prestatiesDe Duitsers bouwen zonder uitzondering erg potige versies van hun zakelijke sedans. Maar Jaguar wil zich niet onbetuigd laten. En daarom heeft het de 5-liter V8 compressormotor in de neus van z'n instapmodel gemikt. 600pk sterk. Glups.De krachtbron zelf is geen lichtgewicht, maar met dergelijke prestatiecijfers is dat niet zo belangrijk. De topsnelheid is afgeklokt op 321km/u en de honderdsprint verwijs je naar de geschiedenis in amper 3,3 tellen. Cijfers die scherper zijn dan de eveneens vandaag voorgestelde Aston Martin DB11 V8. Gelukkig, want de geschatte verkoopprijs bedraagt ook zo maar eventjes € 170.000.Twee of vier zitplaatsenOm al het geweld op de weg te krijgen en te houden, opteert Jaguar voor nogal wat oplossingen uit de racerij. Z'n adaptieve dempers zijn ervan afgeleid. Net als de carbon-keramische remmen en de oliekoeler voor het actieve achterdifferentieel. De XE SV Project 8 heeft overigens ook nog een middendifferentieel want het zijn de vier wielen die voor de overbrenging zorgen. De wagenbodem is helemaal vlak gemaakt en mondt achteraan uit in een perfect functionele diffuser. En voor het geval die de auto onvoldoende naar het asfalt zuigt, is er ook nog een weinig bescheiden koffervleugel.In het interieur hoef je er allemaal niet al te veel van te merken. Tenminste, wanneer je voor vier zitplaatsen opteert. Je kan ook de achterbank weglaten en een rolkooi laten monteren. Maar waar dienen de achterdeuren dan toe?Alleen met stuur linksJaguar zal slechts 300 stuks van Project 8 maken. En het zijn de Britten die water bij de wijn moeten doen. Je kan hem immers niet krijgen met het stuur rechts.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
Dat het jongste model van Aston Martin, de DB11, een AMG-krachtbron zou krijgen, was al (veel) langer bekend. Nu is hij voorgesteld. In de neus kan je de 4-liter V8 vinden. Die wordt onder meer ook gebruikt voor de Mercedes AMG-GT en de Mercedes E-Klasse 63 AMG.Nieuwe instapmotorDe centrale wekt 503pk en 695Nm op. Dat is vooral in pk's minder dan de 6-liter V12 waarvan de ontwikkeling nog door Aston Martin zelf gebeurde. Die eenheid produceert immers 600pk, maar met 700Nm nauwelijks meer koppel. Eén en ander betekent dat de cijfertjes niet zo heel ver uit elkaar liggen. De achtcilinder haalt nog steeds 301km/u, maar de twaalfpitter duwt nog 20km verder door. De sprint naar 100km/u scheelt evenwel zo goed als niets. Met een acceleratietijd van 4,0 tellen moet de V8 amper één tiende prijsgeven. Dat komt onder meer omdat de combinatie 114kg minder op de weegschaal zet. Niet dat de DB11 nu in de categorie van de pluimgewichten terechtkomt. 1.860kg is nog steeds ‘substantieel'.De verschillen zijn…De V8 is uiterlijk van de twaalfcilinder te onderscheiden door z'n specifieke lichtmetalen velgen, de donkere lensvoering van de koplampen en het feit dat er slechts twee ventilatie-openingen zijn in motorkap (de V12 heeft er 4).De DB11 V8 wordt het laatste kwartaal van dit jaar leverbaar. Hij wordt zo'n € 15.000 goedkoper dan z'n krachtiger broer.
woensdag, 28 juni, 2017
Source: Auto55
-- Berichten van gisteren of eerder.
Niet in Duitsland! Tenminste, niet meer. De koppositie wordt nu ingenomen door de fabriek in Spartanburg, in de Amerikaanse staat South-Carolina.Productie BMW X-modellenBMW stelt in Spartanburg 9.000 arbeiders tewerk en zal tegen 2021 nog eens 1.000 extra posities creëren. Het bedrijf investeert er momenteel ruim anderhalf miljard dollar, onder meer in de productie van het nieuwe vlaggenschip van het bedrijf - de BMW X7.De productievestiging bouwt momenteel bijna alle X-modellen van het merk. De zopas voorgestelde gloednieuwe BMW X3 wordt er gebouwd, naast de X4, X5 en X6. Meer dan 70% van de productie wordt uitgevoerd, naar niet minder dan 140 landen. Dat maakt van BMW één van de grootste exporteurs van voertuigen uit de VS.
dinsdag, 27 juni, 2017
Source: Auto55
Twee jaar geleden stelde Aston Martin de RapidE concept car voor. Het heeft even geduurd, maar nu kondigen de Britten de serieproductie van die Rapide aan. In een beperkte oplage weliswaar: niet meer dan 155 stuks.De productie zal grotendeels in handen zijn van Williams Advanced Engineering. Dat bedrijf, gekend van de Formule 1, werkte ook aan de oorspronkelijke concept. De Britten zeggen dat het model gebaseerd zal zijn op de Rapide AMR en een sportwagen met vier deuren worden. Nogal wiedes.Weg met de V12Geen concessies als het gaat over prestaties uiteraard. Een elektromotor vervangt de zes liter V12. Meer wil Aston Martin bij monde van President en CEO dr. Andy Palmer nog niet kwijt. Wel dat de prestaties van de elektromotor die van andere Aston Martins overstijgen. Zelfs 'superieur' wordt er door de grote baas gebruikt. Twee jaar geleden viel wel een cijfer: 1000pk. "We werken binnen het concern aan een aparte nul-emissielijn. De verbrandingsmotor zit al meer dan een eeuw in het hart van Aston Martin en dat al de komende jaren zo blijven." Wie per sé benzine wil, hoeft dus nog niet te wanhopen. Voorlopig kijkt het bedrijf de kat uit de boom.
dinsdag, 27 juni, 2017
Source: Auto55
Het is geen overdrijving te stellen dat je in het segment van de compacte SUV's de nieuwe modellen naar je hoofd gesmeten krijgt. Alleen al tijdens de jongste maanden werden we geïntroduceerd aan de Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X en Citroën C3 Aircross. En dat terwijl het marktdeel met onder meer de Renault Captur (die de verkoopstabellen aanvoert), de SsangYong Tivoli, de Nissan Juke, Toyota C-HR je toch al met behoorlijk wat keuze voorschotelde. Maar er komt nog, want de Volkswagen-group begint zich pas nu te moeien. De Seat doet het met deze zopas voorgestelde Arona. Volkswagen en Skoda volgen nog…De nieuwe Seat AronaDe Arona staat op het platform dat ook de recente Seat Ibiza en de nieuwe Volkswagen Polo draagt. De auto heeft een lengte 4,14 meter. Daarmee is de auto 7,9 centimeter langer dan broer Ibiza, maar ook 24cm korter dan de recent voorgestelde Skoda-SUV Karoq (die daarmee duidelijk in een ander segment speelt). Ook in hoogte wint de Arona ten aanzien van de technisch erg verwante Ibiza. Er komt 9,9 centimeter bij. Dat en een verticaler geplaatste voorruit komen ten goede aan de binnenruimte. De koffer is nu 400 liter groot. De bodemspeling werd ook opgekrikt. Hij moet op z'n minst de indruk kunnen wekken zich naast het asfalt te kunnen begeven. Over specifieke aanpassingen daartoe aan de ophanging (verstevigingen, veerweg) wordt niets gezegd.FamilielookNatuurlijk moet de Arona in het momenteel erg jonge Seat-gamma passen. Hij leent dus één en ander van z'n grotere broer - de Ateca. Aan de voorzijde willen de Spanjaarden van het designteam de nadruk leggen op de driehoekige koplampen en ook voor de achterlichten is er lof. De scherp gesneden lijnen zijn in de ganse VW-groep een constante.Tegenwoordig moet je ook kunnen opvallen, ofschoon de meeste mensen nog steeds voor een bescheiden tint opteren. Aan de mogelijkheden zal het niet liggen. Een opvallende exterieurkleur ‘Eclipse Orange' doet z'n intrede. Toeval of niet, die lijkt erg op de promotiekleur van de Renault Captur. Het dak kan worden uitgevoerd in zwart, grijs, oranje (niet voor FR) of in carrosseriekleur. In totaal zijn 68 combinaties mogelijk.En onder de kapDaar vinden we motoren op benzine, diesel en aardgas. De sportieve(re) Arona RS krijgt de nieuwe 1.5 TSI met 150pk. Eronder vinden we net als bij de nieuwe Ibiza een 1.0 TSI met 115 of 95pk. Sommige landen krijgen ook een ‘platte' 1.6l die 110pk opwekt. Dieselen kan nu alleen met een 1.6 TDI in twee vermogensversies: 95 of 115pk. En gas? Dat wordt ook een 1.0l driepitter, met een vermogenscurve die tot 90pk reikt.Wanneer is de nieuwe Seat Arona te koop?Seat toont de Arona tegen het eind van het jaar bij de dealers. De orderboeken worden wellicht al eerder geopend want het publieksdebuut is al in september op het Autosalon van Frankfurt.
dinsdag, 27 juni, 2017
Source: Auto55
Automerken wenden hun reputatie op vlak van design graag aan in andere domeinen. Porsche heeft op dat vlak wellicht de meest doorgedreven strategie, met een designstudio die alles van horloges, over koffie-apparaten onder handen neemt. Zo ver gaat Aston Martin (nog) niet, maar het pakte de jongste tijd toch al een paar keer uit met iets wat niet kon rijden. Deze boot ging nog snel over het water, maar het nieuwste project kan niet anders dan gewoon stil staan. Het is immers een appartementsgebouw.Bienvenido a MiamiHet designteam van Aston Martin zorgt momenteel voor de binnen- en buitenaankleding van een 66 verdiepingen hoog appartementsgebouw in Miami. Daarin komen 391 luxe wooneenheden. Alles van een amper 65m2 groot appartement met één slaapkamer (dat je al $ 600.000 armer zou maken) tot duplex penthouses met een eigen zwembad en een totale oppervlakte van zo'n 1700m2 (en een prijskaartje van $ 50 miljoen).Hoe het eruit komt te zien, tonen de plaatjes nu al.
dinsdag, 27 juni, 2017
Source: Auto55
Jaguar heeft een nieuwe tweeliter viercilinder in het aanbod. Die hoort tot de door het bedrijf zelf ontwikkelde en gebouwde ‘Ingenium' motorenfamilie.Het reeds bestaande blok, waaraan geen fundamentele wijzigingen worden doorgevoerd, wordt opgewaardeerd. Het krijgt in de eerste plaats een compleet nieuwe druklading. Daardoor kan de centrale 300pk en 400Nm opwekken.PrestatiesDe XE is de meest lichtvoetige van het trio. Met deze motor haalt de middelgrote sedan 100km/u in 5,5 tellen bij een verbruiksgemiddelde van 6,9l/100km. De grotere XF is slechts één tiende langzamer op dezelfde oefening, maar heeft wel 3 deciliter meer dorst. De F-Pace tenslotte doet de honderdsprint in 6 tellen rond en vraagt elke 100km 7,7l brandstof.De motor werd eerder al voorgesteld in de Jaguar F-Pace. De tweezitter kan er nog beter mee uit de voeten (dat ontdek je hier).
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
Het is al drie jaar geleden dat Citroën de aparte C4 Cactus lanceerde. Dat is een crossover met een originele styling. Eén van z'n meest kenmerkende eigenschappen zijn de zogeheten ‘airbumps' luchtkussentjes op de bumpers en de flanken die er (vooral in theorie) voor zorgen dat de Fransoos tegen een stootje kan.De schuld van de C3?Het komende jaar plant Citroën een opfrisbeurt voor de Cactus. Dat is normaal, zo halverwege de productcyclus. Maar de Britten van AutoExpress claimen dat die ingrijpender wordt, dan je zou denken. De C4 Cactus moet immers naar een andere plaats in het gamma schuiven. En dat zou, nog volgens diezelfde eilandbewoners, betekenen dat de Airbumps verdwijnen.Eén en ander zou de schuld kunnen zijn van de jongste Citroën C3. Die kan je immers ook mét die automobiele variant van bolletjesplastic krijgen. Maar het hoeft niet. En het lijkt erop dat de meerderheid van de klanten z'n auto dan liever normaal heeft. Bovendien drijft al dat plastic de prijs van de auto op. Niets goedkoper dan een simpel stalen paneel…
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
Afgelopen week schreven we nog dat het management van airbag-leverancier Takata, wellicht het faillissement voorbereide. Nu is de kogel door de kerk. Het bedrijf trok in zowel Japan als de VS naar de rechtbank om de boeken neer te leggen.Dat is echter niet het eind voor het bedrijf dat door één van de grootste autoschandalen in recente tijden (er is natuurlijk ook nog dieselgate, maar dat kostte niet rechtstreeks mensenlevens) werd getroffen. Er is een overnemer voor het 84 jaar oude bedrijf. Dat wordt wellicht Key Safety Systems, want daarmee is een akkoord al zo goed als rond. Het is een Amerikaans bedrijf, maar het is in handen van een Chinese miljardair.Key Safety Systems wil $ 1,6 miljard neertellen voor Takata. Het wil het bedrijf herstructureren, maar het zou in eerste instantie niet aan het aantal arbeidsplaatsen raken. In deze procedure moet Key Safety Systems de put die het bedrijf maakte - die samen met de kosten van de airbagperikelen zou oplopen tot $ 15 miljard, niet mee overnemen.En de airbags?Wereldwijd zijn nog maar een derde van alle defecte, levensgevaarlijke Takata-airbags vervangen. Logisch dus dat Key Safety Systems niet van de airbagdivisie moet weten. Die krijgt 2 miljard toegestopt om de terugroepacties tot een goed einde te brengen en wordt daarna gewoon opgedoekt.
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
De BMW X3 is toe aan z'n derde generatie. De SUV is minder compact en genereuzer dan ooit als het aankomt op veiligheid, prestaties en efficiëntie.BMW onthulde de X3 vandaag in de fabriek in Spartanburg. Klinkt Duits, maar het is Amerikaans. Het bedrijf bouwt er al z'n X-modellen. In november staat hij bij de dealer, na eerst nog eens met de nodige tamtam in het voetlicht te zijn gereden op het Autosalon van Frankfurt.Het o zo belangrijke designNatuurlijk kan je stijlmatig een rechte lijn trekken naar de vorige, tweede generatie van de succesvolle X3. Maar de Duitsers wijzen ook op de veranderingen. De niervormige grille is groter en meer in 3D uitgewerkt, de achterlichten hebben een andere vorm en er zijn mistlampen met een vijfhoekig design. Voort lijkt het belangwekkend dat we meedelen dat gesatineerd aluminium en mat zilver de geprefereerde accentmaterialen zijn (voor sierlijstjes en dergelijke) in de standaardvorm, maar dat er gelukkig ook de bekende BMW-uitrustingslijnen zijn voor wie liever heeft dat dat iets meer blinkt (Luxury Line) of net wat somberder oogt (Sport Line).M Sport PakketDat klanten maar al te graag extra centen neerleggen voor een specifieke look, is geen geheim (ontdek hier hoeveel dat gemiddeld is). BMW bedient ze op hun wenken door ook nog een M Sport Pakket aan te bieden. Dat oogt nog agressiever door grotere luchtinlaatopeningen en een diffuser te faken.Belangrijker, omdat je er meer aan hebt, zijn de aanpassingen aan het koetswerk. Dat werd weerom groter. De jongste X3 heeft al wat van de eerste X5. De wielbasis groeit met 5,5cm en in de koffer past minstens 550l. Met de achterbank (40:20:40) plat, wordt dat zelfs 1.600l. En onder de koets zit 20cm lucht. Voor het geval je zo gek bent je met je SUV naast het asfalt te begeven. De luchtinlaat zit ook hoger. Je kan nu door een halve meter water rijden. Tegelijk spaart BMW 55kg uit, wat ervoor zorgt dat het verbruik kan worden aangescherpt.Meer lichtWil je het interieur opleuken, dan denkt BMW in de eerste plaats aan licht. Er is een panoramisch dak, dat de marketingboys van het bedrijf nu geen zonnedak meer noemen, maar een maandak. Gelukkig werkt het ondanks die naam ook overdag. 's Nachts heb je meer aan de uitgebreide sfeerverlichting. Die kan je instellen in zes tinten.MotorenHet normale gamma van de X3 zal bestaan uit twee diesels en twee benzinemotoren. De diesels beschikken over 190 of 265pk, de benzinemotoren leveren 184 en 252pk. Standaard zijn ze motoren gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat. Moet het nog wat meer zijn, dan is de de X3 M40i, in het ‘M light'-gamma van het bedrijf. Dat is een 3-liter zescilinder die 360pk opwekt en strakker is afgesteld. Ophanging, remmen en stuurinrichting dragen allemaal de signatuur van de programmeurs bij M. Je kan ermee doorstomen tot de begrenzer het bij 250km/u welletjes vindt.SnufjesBMW voorziet de X3 van de laatste technologische snufjes, zoals optionele gebarenbediening en Intelligent Voice Assistant. Via de BMW Display Key kun je de auto op afstand voorverwarmen, mocht het in de winter koud zijn. Qua veiligheid heb je de beschikking over Active Cruise Control en Driving Assistant Plus. Dat systeem omvat onder andere stuur- en rijbaanassistentie, Lane Change Assist en rijstrookassist om aanrijdingen met andere automobilisten te voorkomen. En het nieuwe gadget der gadgets is een smartphone-app die je in 3D een beeld serveert van je eigen auto en omgeving.
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
Wat doe je als je de eigenaar bent van een fluogroene Lamborghini Aventador Roadster en toevallig ook nog een gigantische (52 voet) powerboat in bestelling hebt? Je stemt de twee op elkaar af!En kijk, het resultaat is een Italiaanse sportwagen met een bijpassende catamaran. Bijpassend, mag je overigens letterlijk nemen. Het watermonster heeft niet alleen dezelfde opvallende groene tint en carbon sierlijsten, maar ook een identieke leder-alcantara-bekleding, deurpanelen van een Aventador, knopjes en schakelaars van Lamborghini, een erg herkenbaar dashboard en het stuur van die laatste.Hoe snel?De acceleratie naar 100 duurt wat langer op het water, maar de Mercury Racing-krachtcentrale (neen, hier geen Lamborghini-motor zoals bij deze bloedstollend mooie klassieke Riva) schopt het met speciale brandstof wel tot 1.550pk. Daarmee kan je nog altijd meer dan 250km/u halen op vlak open water.En wat kost dat?Wel, eigenlijk is het een koopje. De boot alleen heeft immers meer dan $ 2,3 miljoen gekost. En nu staat de combinatie te koop voor ‘amper' $ 2,2 miljoen. In de VS natuurlijk, waar anders?
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
Wie gaat shoppen voor een 'echte' terreinwagen heeft tegenwoordig niet al te veel keuze meer. Tenminste, wanneer je voor een nieuw exemplaar gaat. Maar er zijn elders ter wereld nog liefhebbers en ondernemers genoeg die de nagenoeg onverwoestbare werkpaarden van weleer op de weg houden en een nieuwe adem geven. Het wordt echter zelden of nooit zo extreem (tenzij je dit exemplaar met rupsbanden neemt) als wat East Coast Defender deed met deze 'Project Viper'. Je ziet het al aan de prijs... deze Land Rover Defender kost meer dan € 250.000.Ultra-exclusiefEast Coast Defender is best ambitieus. Het wil de beste specialist ter wereld worden voor het Land Rover-model. Gezien de expertise die bestaat in Engeland is dat een gewaagde claim van het Californische bedrijf. Deze ultra-gelimiteerde reeks (niet meer dan 10 stuks) moet die roep kracht bijzetten, maar wat houdt hij exact in?Amerikaans hartWie net als ons dacht dat één of andere gek er de V10 van de Dodge Viper ingelepeld zou hebben, moeten we teleurstellen. Maar erg ver van de waarheid is het niet. In de neus wordt een 6,2l V8 LS3 van Chevrolet gepropt. Goed voor 436pk (toch wat meer dan de standaard 122pk) en 576Nm. Een zestrapsautomaat brengt dat over naar een aandrijflijn die tot op het niveau van de ophanging versterkt werd. Verder ging East Coast Defender vooral shoppen in het uitgebreide aftermarket-programma voor de Defender. Het vond er langere schokdempers, specifieke velgen, een hoop koetswerkbescherming, LED-verstralers en alles wat nodig was om het uiterlijk zo stoer mogelijk te laten ogen.Smaakt naar caviaarAan de binnenkant is het ruige karakter net weggewerkt. Er is airco, er zijn verwarmde zetels, LED-sfeerlicht, een specifiek instrumentarium, Wifi, een achteruitrijcamera, je kan je smartphone draadloos laden en voor de bekleding is het fijnste leder gekozen.
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
De iconische Mercedes 300SL Gullwing is één van de duurste Mercedessen die je kan kopen. En zeker één van de meest iconische. Maar het blijft natuurlijk een auto die meer dan een halve eeuw oud is. En dat betekent onvermijdelijk dat er slechts met mondjesmaat van te genieten valt, zelfs als je er de centen voor hebt.Restomod of replica?Daarom wordt er wel eens vaker gekozen voor restomods. Een flinke opwaardering van de ingewanden - al is het (gelukkig wellicht) ongezien in middens waarin de gevleugelde Mercedes speelt. En dan zijn er natuurlijk nog de replica's. Aan de goedkope zie je van ver dat er wat scheelt, en aan de goede hangt een prijskaartje.Dit exemplaar was een Mercedes SLK 32 AMG. Maar er kroop twee jaar werk in om hem om te bouwen tot een 300 SL Gullwing. Hij klopt natuurlijk nog niet helemaal, maar met 350pk onder de kap presteert hij natuurlijk wel aardig. Helaas is hij ook behoorlijk prijzig. Je komt er niet met minder dan $ 125.000. Dan misschien toch maar een échte klassieker van iets bescheidener allooi?
maandag, 26 juni, 2017
Source: Auto55
Als je één van die mensen bent die steevast neeknikkend al dat nieuws over SUV's leest, ook bij gerenommeerde sportwagenmerken, dan hebben we goed nieuws. De grote baas bij Lamborghini, Stefano Domenicali, bevestigt dat het merk nadenkt over een Lamborghini Miura voor de 21ste eeuw. Maar de Urus, hoort er ook bij.Meer auto's bouwenDie aankondiging kwam in het kader van de voorstelling van en nieuw strategisch plan. Het merk uit Sant'Agata Bolognese wil in de toekomst immers nog meer auto's bouwen. In 2016 bouwde het bedrijf 3.457 auto's. In 2019 moeten dat er meer dan 7.000 zijn. Om dat mogelijk te maken wordt de productiefaciliteit uitgebreid en gaan er 600 nieuwe arbeiders aan de slag.Domenicali hoopt dat de Lamborghini Urus, de SUV met 650pk die halverwege 2018 voor minder dan € 200.000 in de catalogus zal verschijnen, het bedrijf naar dezelfde hoogte brengt als rivaal Ferrari. Dat verkocht vorig jaar 8.014 auto's. Zonder SUV, moet gesteld.Miura en vierzitterIn zijn tijd was de Lamborghini Miura (1966 - 1973) een revelatie. Hij zette met z'n centraal opgestelde 3,9l V12 en een leeggewicht van minder dan 1.200kg nieuwe maatstaven voor het sportwagensegment en is nog steeds het nec plus ultra voor verzamelaars van het merk. Als Lamborghini het model, in naam of in geest, nieuw leven wil inblazen, dan zal het met een straf product moeten komen. Maar het model is nog minstens vijf jaar af. Verder wordt overigens ook al gekeken. Domenicali wil ook nog een vierzitter. Ergens tussen 2025 en 2030. Maar daar denkt Lamborghini al bijna 10 jaar aan.
zaterdag, 24 juni, 2017
Source: Auto55

One Response to Auto nieuws

  1. James zegt:

    Wij hebben zelf ooit een Nissan Pathfinder gehad. We hebben nog nooit zo’n fijne auto gereden. Voor de mensen die hem kennen hij ziet er ook heel stoer uit en hij is heerlijk ruim.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.