Afvallen, maar wel blijven eten.

Afvallen is goed, maar beter geen dieet.

Het grootste probleem van voeding is uiteraard overgewicht. De meeste mensen willen daar vanaf en gaan op dieet. Het probleem van een dieet is, dat je een hele tijd alles anders doet, maar er komt onvermijdelijk altijd Afvallen doe je door gezond te eten.weer een moment dat je weer gewoon gaat doen en dan is er uiteindelijk niets veranderd, omdat je zelf niet bent veranderd. Je pakt dus gewoon weer je oude vertrouwde gewoontes op. Je gaat weer eten zoals je altijd al deed en de kilo’s komen er gewoon weer aan. Alle dieten, zoals weight watchers en Sonja Bakker werken bij de meeste mensen niet en zijn eigenlijk alleen geschikt voor mensen met obesitas, met zwaar overgewicht, want dan is het noodzakelijk voor de gezondheid om in korte tijd de nodige kilo’s te verliezen. Maar over het algemeen zijn mensen met een overgewicht van 5 à 10 kilo niet gebaat met een dieet.
 

 

Door bewustwording afvallen is beter.

Het zal dus helemaal anders moeten,  vooral door bewustwording. Met andere woorden, wat eet ik en hoe eet ik. Je eetgedrag is heel belangrijk. Kennis hebben van de voeding is noodzakelijk om te weten wat wel en niet gezond is. Het is heel lastig om daar duidelijkheid over te krijgen, omdat er veel op internet wordt gepubliceerd wat niet klopt en hoe betrouwbaar is de informatie die je leest. Betrouwbare bronnen zijn een eerste vereiste om te weten of de informatie die je leest ook betrouwbaar is. Er zijn goede Fruit eten en afvallen.organisaties in Nederland zoals bijvoorbeeld het voedingscentrum. Die hebben een enorm goede website met veel informatie, waar je persoonlijke onderwerpen kunt opzoeken en hulpmiddelen gebruiken zoals een eetmeter. De eetmeter is een eetdagboek waarin je dagelijks invult wat je eet en drinkt. De tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Op de website van het voedingscentrum staat ook veel informatie op basis van wetenschappelijke inzichten.

 

Is chocolade wel zo gezond?

Zelf je gezonde verstand gebruiken kan ook helpen en niet overal maar achteraan rennen, zoals bijvoorbeeld een gezond stofje in chocolade. Vervolgens repen chocolade per dag gaan eten waar je alleen maar dik van wordt. Te dik worden is niet gezond, dus het zgn gezonde stofje heeft niet het effect dat je zou willen.

 

Vooral blijven eten als je wilt afvallen.

Ook al klinkt het tegenstrijdig, maar om af te vallen moet je blijven eten. De meeste mensen die willen afvallen, stoppen met eten of gaan veel minder eten, want dat bespaart calorieën. Het lichaam reageert daarop door zuinig te worden. Dat is natuurlijk een prachtig systeem, maar daar ben je helemaal niet blij mee als je af wilt vallen. Na het dieet is de verbranding vertraagd en als je dan weer iets meer gaat eten, zitten de kilo’s er weer zo aan. Dus gewoon blijven eten, maar wel gezond en bewust eten. Natuurlijk wel op de porties letten, want blijven eten betekent nog niet dat je maar raak kunt eten. Dat heeft dan weer met gezond verstand te maken. Gevarieerd eten is uiteraard ook heel belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

 

Er is verband tussen eetpatroon en overgang.

Hormonen worden aangemaakt in je vet en hebben dus heel veel verband met wat je eet. Als je dus slecht eet en een ongezond voedingspatroon hebt, dan versterkt dat de overgangsklachten. Heb je dus overgangsklachten, dan is het dus niet slecht om je voedingspatroon te bekijken. Wat kan er anders? Het gebruik van sojaproducten, want daar zitten plantaardige oestrogenen en die kunnen een beetje aanvullen wat je als vrouw te kort komt in de overgang namelijk die oestrogenen. De balans in je voeding is belangrijk, want die heeft invloed op je hormoonbalans en wat er van slag is in de overgang is de hormoonbalans. Op de website van Marloes van Dooren kun je gratis het eBook: Jouw menu in de menopauze bestellen.

 

Gezond eten is niet altijd duur.

Gezond eten hoeft niet duur te zijn als je bedenkt dat er veel geld wordt besteed aan ongezonde producten. Seizoens groenten zijn al minder duur en zelf groenten snijden is kostenbesparend. Noten zijn goed voor de gezondheid en elke dag een handje noten is zeker aan te bevelen. Die zijn echter niet goedkoop, maar als je daarvoor bijvoorbeeld de chips en andere snacks laat staan, komt het weer overeen.

 

Tips

  •  Gooi niet in één keer heel het roer om maar zet kleine stapjes.
  • Begin te stoppen met frisdranken en sapjes, want dat zijn gewoon glazen suiker.
  • Drink meer water.
  • Een volgende goede stap is meer vezels gaan gebruiken. Vezels zitten in groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten.
  • Vet verbranden lukt niet als je veel of altijd stress hebt.
  • Vet verbranden lukt niet als je onvoldoende beweegt.

Bron: Vraaggesprek met Marlies van Dooren bij radio 5 nostalgia.

 

Meer informatie met Google.

Wilt u graag meer informatie over afvallen of de vele methodes om af te vallen, geef dan hieronder een zoekterm in. Misschien is Google dan wel uw beste hulp voor een slank lichaam.
 

Aangepast zoeken

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.