Auto nieuws

Nieuws over auto’s en autofabrikanten.

Als u binnenkort een nieuwe auto gaat kopen,
dan helpt het brandstofverbruiksboekje 2015 u bij de keuze voor een zuinige auto. Net zoals het energielabel voor personenauto’s.
Dit label treft u aan op alle voor verkoop tentoongestelde nieuwe personenauto’s.
In dit boekje leest u alles over dit label, over het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van alle nieuwe modellen personen auto’s. Op het Nederlandse label wordt naast het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot ook de relatieve zuinigheid van een auto vermeld.

wijkopenautos.nl

Verderop in dit artikel het laatste auto nieuws.

 

Nissan Pulsar

 

 

 

 

 

 

De nieuwe Nissan Pulsar

-- Berichten van vandaag.
Mercedes is toe aan een nieuwe CLS. De derde generatie al. Over precies een week beleeft die z'n première op het Autosalon van Los Angeles. Nog net voldoende tijd voor een teasercampagne dus.De opstelling van de ventilatieroosters, de doorlopende (wellicht optionele) centrale display met digitale wijzerplaten voor de bestuurder, en de erom geparkeerde sfeerverlichting roepen de sfeer van de S-Klasse Coupé op. Die schermen zullen hier twee keer 12,3” breed zijn.De teaser van het front suggereert andermaal een scherp lijnenspel. Die doet het meest denken aan de Concept A Sedan. Dat is de voorbode voor een nieuwe A-Klasse, maar de invloed wordt wellicht ook verder in het gamma doorgetrokken. In elk geval ziet het ernaar uit dat de CLS Coupé zich mag onderscheiden van de E-Klasse waarop hij gebaseerd is. Goed nieuws, want de sedans van het bedrijf zijn nauwelijks uit elkaar te houden.
maandag, 20 november, 2017
Source: Auto55
Het is een beetje een tongendraaier: Scuderia Glickenhaus. Het bekt ook niet helemaal Italiaans. Dat het eigenlijk Amerikaans, is lees je er ook niet van af. Wat het wel is, is een nichemerk dat in tegenstelling tot tientallen projecten die nooit voorbij het droomstadium geraken, effectief auto's op de baan wist te krijgen. Wat zeggen we? Auto's? Supercars! Deze SCG 004 is de nieuwe instapper van het bedrijf.De McLaren F1 zorgde voor wat inspiratie. Ook de SCG 004S is een driezitter met de bestuurderszetel in het midden. Als je gaat zitten, dan vallen verder de ouderwetse versnellingsbak (met een echte pook!) op en de knoppen en schakelaars die eruit zien alsof je er een raket mee kan lanceren.Qua looks houdt de 004S het midden tussen eerdere creaties van Glickenhaus en klassiekers van Ferrari. Aerodynamisch gezien is het een kunstwerk. De brede heupen dienen als koelsleuven en de uitlaten zitten meteen achter de motor, om maar enkele van de kunstgrepen aan te halen.De 004S weegt zo'n 1.300 kilogram, omdat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van koolstofvezel. Onder de motorkap ligt een 650 pk sterke 5.0 liter twinturbo V8. Wil je er een bestellen, dan zul je een aanbetaling van 40.000 dollar moeten doen. Voor 400.000 dollar is de auto echt van jou. De eerste 25 exemplaren worden in 2019 afgeleverd.
maandag, 20 november, 2017
Source: Auto55
-- Berichten van gisteren of eerder.
Het gaat Tesla niet helemaal voor de wind. De productiestart van de kleine Model 3 verloopt niet goed. En dat is zacht uitgedrukt. Tesla zelf noemt het een hel. En daarom is het bedrijf, dat nu toch al ruim een decennium bezig is, flink rode cijfers aan het schrijven. Het jongste kwartaal ging het dieper dan ooit. Maar wat Tesla-baas Elon Musk als geen ander in de smiezen heeft, is dat je dan maar beter de aandacht wat kan afleiden. Met een evenement waarop het bedrijf een elektrische vrachtwagen voorstelde.Elektrische Tesla-truckDie truck, wat de Amerikanen een ‘semi' (een trekker) noemen, is op zich al best indrukwekkend. Want hij kan met een maximale belasting naar 100km/u in 20 seconden. En hij kan een kruissnelheid ook aanhouden wanneer het bergop gaat. Vier elektromotoren zorgen daarvoor. Volgens Tesla komt hij 800km ver op één accu en kan hij op een half uur tijd ruim 600km extra rijbereik tappen aan een snellader. Tesla voorziet daarvoor een netwerk en het garandeert een vaste stroomprijs. Die truck heeft een cx van 0,38, wat voor een groot deel z'n efficiëntie verklaart. En Musk becijferde dat één truck 20% goedkoper is dan de huidige generatie Amerikaanse dieseltrekkers. Met convooi-technologie, waarbij vrachtwagens een treintje kunnen vormen, wordt het voordeel nog groter. In 2019 moet de truck te koop zijn.En dan is er nog de snelste auto ooit]De eerste generatie Tesla Roadster was gebaseerd op een Lotus Elise. Maar de nieuweling is 100% Tesla. Hij is een pak groter en hij heeft achteraan 2 noodzitjes. In de vloerpan zit een accu van 200kWh. Goed voor 1.000km rijbereik. Bij de voorwielen zit één elektromotor, bij de achterwielen zitten er twee. Zo kan het koppel ingeschakeld worden om de 2+2-zitter van richting te doen veranderen. Er is namelijk nogal wat trekkracht voorradig. 10.000Nm! Ja, daar horen wel degelijk vier nulletjes te staan. Dat is 10 keer zoveel sleurvermogen als een Mercedes G65 AMG.Het resultaat? Dat is een ronduit crimineel acceleratievermogen. Vanuit stilstand naar 100km/u accelereren kan in 1,9 seconde. Sneller doet geen enkele auto dat. En, zo voegde Elon Musk er tijdens de presentatie nog aan toe, “dat zijn de cijfers voor het basismodel”. De topsnelheid? “Kan ik nog niet exact zeggen, maar in elk geval meer dan 400km/u”. In 2020 moet hij van de band lopen.Kijk, iedereen is de slechtste kwartaalcijfers die het bedrijf ooit postte alweer vergeten.
vrijdag, 17 november, 2017
Source: Auto55
Fiat brengt de 500 al 1 jaar aan de man. Zonder noemenswaardige technische updates, overigens. Het sympathiek ogende ding verkoopt zichzelf. Je komt zelfs wel eens een door Abarth onder handen genomen exemplaar tegen. Met tot 190pk. Maar het kan natuurlijk nog veel gekker. Met Alfa 4C-krachtHoe krijg je 350pk in zo'n klein ding? Wel, het is in elk geval geen klein klusje. Met de 1.4 redt hij het niet. Maar z'n motor is nu ook weer niet zo groot als je zou denken. Anders past het niet. Het is de 1,75l van de Afla 4C die werd overgeheveld. Dankzij flink wat ingrijpende chirurgie en een turbo om ‘U' tegen te zeggen schopt die het tot 350pk. In een auto van geen 4 meter. Als je dat alles los zou laten op het standaardchassis, zijn de wielen alleen weg. Daarom is ook de ophanging helemaal uitgewisseld. Alweer gebaseerd op die van de Alfa 4C Competizione. En er is vierwielaandrijving. Daarmee schijnt het net rijdbaar te zijn.Hoe snel deze Fiat 350 GP4 van tuner Giannini is, weten we niet. Misschien heeft nog niemand het durven testen. Wat hij kost wel: € 150.000. Gekker kan niet, zou je denken? Mis, want deze hier heeft nòg meer vermogen.
donderdag, 16 november, 2017
Source: Auto55
Een Porsche, die én een diesel is én een klassieker. En die voor € 30.000 met je mee naar huis kan. Een vierwieler met echte terreincapaciteiten, van lang voor de Cayenne bedacht is. Alleen op vlak van comfort, snelheid en verfijning moet je behoorlijke concessies doen.TerreinwagenLang voordat Ferdinand Porsche met een personenwagen doorbrak, ontwierp hij diverse tractoren. Wereldoorlog Twee was nog niet eens uitgebroken. In de jaren vijftig en zestig liepen ze vlot van de band bij metaalbedrijf Mannesman AG. Onder licentie, dus met de Porsche-merknaam en al. In 1963 zou de fakkel overgaan op Renault.OnverwoestbaarZe zijn behoorlijk onverwoestbaar, die ‘trekkers' van Porsche. Daarom zijn ze ook vandaag nog vaak gewoon in gebruik. Dit exemplaar, dat bij veilinghuis RM Sotheby's onder de hamer gaat, is helemaal in z'n oude glorie hersteld. Niet snel, maar wel mooi toch? Het bedrag in de eerste paragraaf is wat de veilingmeester eruit wil halen.
donderdag, 16 november, 2017
Source: Auto55
Het is alweer even geleden dat we nog iets vernamen van Terrafugia. De Amerikaanse startup die werkt aan een vliegende auto. Tot nu.Er zijn nog steeds plannen om in 2019 een eerste model op de markt te brengen. Dat tuig moet in de lucht passen in de categorie van de lichtgewicht sportvliegtuigen en op de weg als een gewone auto te rijden zijn. En hij moet in een normale garage passen, al zijn de Amerikaanse normen in dat verband niet helemaal identiek aan de Europese.Concreet productnieuws is er niet. Maar de Amerikanen zaten inmiddels wel om vers geld verlegen. En dat hebben ze gevonden in China. Bij Geely, dat ook al Volvo en Lotus kocht. De Chinese gigant voegt nu ook Terrafugia toe aan z'n portefeuille. Hoeveel geld er met de aandelenoverdracht gemoeid is, is niet bekend.
dinsdag, 14 november, 2017
Source: Auto55
Mahindra, een grote Indiase autobouwer, heeft in z'n catalogus de Thar staan (foto onder). Een die, dat is erg duidelijk, geïnspireerd is op een Jeep Wrangler. Maar natuurlijk is hij niet identiek. Anders zou Jeep Mahindra wel even voor de rechter dagen. Desnoods in Indië zelf. Het land hanteert westerse normen voor de handhaving van intellectuele eigendomsrechten. Het is tenslotte China niet.Maar de Thar kàn natuurlijk wel meer op een Wrangler lijken. Jeep Studio, een bedrijfje met dezelfde nationaliteit als de donorauto) zorgt daar wel even voor. En zeg zelf, je moet al goed kijken om het verschil met het echte spul nog te zien. Jeep Studio is natuurlijk ook van weinig vies. Zelfs de logo's worden gekopieerd. De hele ombouw duurt een maand en kost € 10.000. Zonder de donorauto weiliswaar.Technische aanpassingen worden, met uitzondering van wat noodzakelijk is om de nieuwe koets te laten passen, niet gedaan.
dinsdag, 14 november, 2017
Source: Auto55
Singer is één van die zeldzame bedrijven wiens creaties zo'n hoge afwerkingsstandaard etaleren dat er wordt gesproken van eerbetoon. Woorden als ‘tuning' of ‘modificatie' schieten dan tekort. Het recept van Singer is eenvoudig: de klassieke Porsche 911 heruitvinden. Door hem onder meer te voorzien van een moderne dosis paardenkracht. De uitwerking is echter alles behalve simpel. Maar voor deze Singer DLS Lightweight Porsche 911 ging de lat toch weer hoger.WilliamsHet is Williams (ja, dat van het F1-team) dat zich met de aandrijving moeide. Daardoor ligt achteraan in deze Elfer een atmosferische 4-liter boxercentrale die zo maar eventjes naar 9000t/min trekt en dan 500pk opwekt. Die huist onder een koets die een stuk aerodynamischer werd dan het origineel. En de materialen zijn bijna allemaal exotisch. De handgeschakelde zesbak (met zichtbare schakelstangen) is helemaal uitgevoerd in magnesium. Hetzelfde geldt voor de 18-duimers die BBS leverde. De Brembo-remmen hebben onderdelen en carbon. Dat wordt overigens overal rijkelijk gebruikt. En dan is er vanzelfsprekend ook nog titanium.Het resultaat is een leeggewicht van amper 999kg. De prestaties laten zich raden. Singer verklapt ze nog niet. De prijs is evenmin bekend, maar je zet best al even wat van je ingewanden op Ebay. Treuzelen mag evenmin, want er zullen slechts 75 exemplaren van gebouwd worden. Niet bij Singer in Californië trouwens, maar bij Williams in Oxfordshire.
dinsdag, 14 november, 2017
Source: Auto55
Lange tijd had Ferdinand Piëch (links op de foto) het bij Volkswagen voor het zeggen. Maar in 2015 delfde hij het onderspit in een machtsstrijd bij het bedrijf. Kort erna, toeval of niet, brak het dieseluitstootschandaal uit en moest ook nieuwe topman Martin Winterkorn (rechts) baan ruimen. Maar Piëch deed geen afstand van z'n belang van 14,7% in de Porsche-divisie en evenmin van z'n zitje in de raad van bestuur. Tot nu.Al in april bereikte Piëch een akkoord met de nazaten van Porsche. Nu doet hij ook z'n aandelen effectief (grotendeels) van de hand. En op 8 december doet de man die Volkswagen en Audi groot maakte, ook afstand van z'n zitje in de raad van bestuur.
vrijdag, 10 november, 2017
Source: Auto55
Weinig dingen die Amerikaanser zijn dan een hoekige gele schoolbus. Zo zou je denken. Maar het bedrijf dat ze maakt is al een tijd in handen van Mercedes-moederbedrijf Daimler. De Duitsers passen het design van het in 1916 opgerichte bedrijf mondjesmaat aan, maar met vooruitgang wordt minder voorzichtig omgesprongen.Het Noord-Amerikaanse Thomas Built Buses heeft een marktaandeel van net geen 39%, maar dat moet in de toekomst de hoogte ingaan. Onder meer met een elektrische variant van z'n schoolbus die plaats biedt aan 81 kleine koters. Met 160km autonomie moet die in staat zijn om in bijna alle gevallen z'n plicht te doen. In 2019 gaat het model in productie. Tegen die tijd moet er ook een extra accuset leverbaar zijn, voor wanneer er verder moet gereden worden. Onder zo'n bus is plaats genoeg voor batterijen.
vrijdag, 10 november, 2017
Source: Auto55
Tesla-topman Elon Musk meende dat het niet nodig was om van de Model 3 een preserierun uit te voeren. Dat is de stap waarin automerken enerzijds op zoek gaan naar de laatste defecten aan een nieuw model, maar ook -vooral- waarin eventuele problemen met de productie opgespoord en aangepakt worden.BoemerangDe beslissing vliegt Tesla als een boemerang terug in het gezicht. Afgelopen kwartaal boekte het bedrijf z'n grootste verlies ooit. Dat komt omdat de productie van de Model 3 problematisch verloopt. Elon Musk noemt het zelf ‘production hell'. In een poging om sneller uit de problemen te komen, koopt Tesla nu Perbix. Dat bedrijf levert de robots die Tesla bij de productie gebruikt. Tesla betaalt iets meer dan tien miljoen dollar voor het bedrijf. Overigens zonder centen over te schrijven. Musk doet de eigenaars voor dat bedrag Tesla-aandelen cadeau.Een problematische werking van de robots, is nog volgens de topman, de voornaamste reden van de productievertraging. Hoe het kopen van het bedrijf een snelle oplossing waarschijnlijker maakt, is niet helemaal duidelijk.
vrijdag, 10 november, 2017
Source: Auto55
Werk je op de productielijn van Ford, dan is het perfect mogelijk dat je dagelijks meer dan 4.000 keer een taak boven je hoofd moet uitvoeren. Sommige arbeiders, zo weet het werk, monteren meer dan 1 miljoen keer per jaar iets boven het hoofd. Nodeloos te stellen dat zulks best vermoeiend kan zijn. Maar nieuwe technologie moet er een mouw aan passen. Ford start met een pilootprogramma met een exoskelet dat bijna 7kg extra draagkracht geeft.De technologie is afkomstig van EksoVest. Vermoeidheid en blessures verminderen is de voornaamste bestaansreden van de vest. Die is, zo zegt het bedrijf, relatief licht en daarom comfortabel om dragen. De hefkracht die de vest compenseert, wordt getransfereerd naar de heupen van de arbeider. Daarvan ondervindt die veel minder hinder. De eerste proefresultaten zijn positief. Na een pilootprogramma zal Ford een ruimere toepassing overwegen. Momenteel is het gebruik beperkt tot twee Amerikaanse vestigingen.
vrijdag, 10 november, 2017
Source: Auto55
Opel heeft via z'n officiële twitteraccount deze mysterieuze foto de ether in gestuurd. Een teaser, uiteraard. Die ging vergezeld van weinig meer dan de mededeling dat design een belangrijke rol zal blijven spelen in de toekomst van het merk.Uit het beeld valt niet met zekerheid af te leiden voor welk segment (wellicht een concept car) het mysterieuze model bedoelt is. Je kan hooguit concluderen dat het opereert zonder zichtbare radiatoropening en dat het daarom wellicht om een elektrische auto gaat. Opel wil tegen 2024 al z'n modellen aanbieden met één of andere vorm van elektrificatie.
donderdag, 9 november, 2017
Source: Auto55
Volgende week (van 14 tot 18 november om precies te zijn) wordt het Baja schiereiland in Mexico het toneel van de fameuze Baja 1000. Een lange, boeiende en vooral slopende off-roadwedstrijd. Dit jaar verschijnt naast de speciaal geprepareerde terreinwagens, ook deze VW Kever met bouwjaar 1970 aan de start. Met de steun van VW Amerika nog wel.Klasse 11Het kleintje dat luistert naar de naam “Top” is voor de gelegenheid helemaal gerestaureerd en geprepareerd. Een bedrijf in Denver, Colorado hield zich ermee bezig. Uitkomen doet het model in Klasse 11 van de Bajar. Voor de aandrijving zorgt immers een 1,6l boxermotor en een handbediende versnellingsbak.Zo weinig mogelijk aanpassingenVanzelfsprekend zijn er wat aanpassingen doorgevoerd. Maar lang niet zo veel als z'n projecttijd van 6 jaar of de taak die hem wacht doen vermoeden. De ophanging met torsiestangen is versterkt en aanpasbaar. En er is aan bodembescherming gedacht. Je noteert ook de 15-duims velgen met specifiek rubber van BF-Goodrich. Voeg tenslotte nog de brandstoftank van 83 liter toe en je hebt de voornaamste aanpassingen gehad.
donderdag, 9 november, 2017
Source: Auto55
Opel is nu eigendom van PSA, de groep die we vooral kennen van Peugeot en Citroën, maar waaromheen natuurlijk nog een hoop andere bedrijven zwermen. En dat betekent natuurlijk één en ander voor de toekomst van het Duitse merk. Dat ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. Maar het zingt wel een ander lied dan het onder General Motors-heerschappij deed. Toen was het nog zo dat Opel zou evolueren van een autofabrikant naar een ‘mobility solutions provider'. De nieuwe plannen, vandaag toegelicht door Opel-baas Michael Lohscheller (want de vorige is al gaan lopen), klinken minder hoogdravend.Meer realismeNatuurlijk moet Opel zo snel mogelijk zo veel mogelijk gebruik maken van onderdelen van PSA. Anders speelt het volumevoordeel niet. De recent gelanceerde Opel Crossland X stoelt al uitsluitend op PSA-mechaniek. En dat wordt regel, eerder dan uitzondering. In 2020 moet Opel zo 9 modellen in het gamma hebben. Ten laatste in 2024 staat elke Opel op een PSA-onderstel. Daarin wordt ook flink gestroomlijnd. Momenteel gebruiken de Duitsers nog 9 verschillende bodemstructuren en 10 aandrijflijnen. Dat worden er respectievelijk 2 en 4.Veel elektrificatieEr zijn al merken die eerder plannen voor een doorgedreven elektrificatie aankondigden. Volvo en Jaguar-Land-Rover bijvoorbeeld. Maar elk merk zal de komende tijd dezelfde fluit spelen. Er zijn immers nauwelijks mogelijkheden om zonder één of andere vorm van elektrische aandrijving een gemiddelde vlootuitstoot van 95g/km CO2 te halen tegen 2021. En gezien Europa alleen wakker ligt van uitlaatpijpemissies (en niet van de CO2-impact voor de totale distributie) zal de hybride (al dan niet met stekker) en in mindere mate de elektrische auto gemeengoed worden. Opel speelt nu ook dat deuntje. Tegen 2024 zal elke auto geëlektrificeerd zijn.WinstgevendNatuurlijk moet Opel ook weer winst gaan maken. Dat is al decennia geleden. Afslanking van de ontwikkelingsafdelingen moet helpen. Minder fabrieken (wellicht) ook. Maar finaal moet er meer verkocht worden. Een nieuwe Combo in 2018 en een nieuwe Corsa in 2019 moeten voor een eerste verkoopimpuls zorgen. In 2020 moeten de resultaten met zwarte inkt geschreven worden. Dan moet de operationele marge 2% bedragen.
donderdag, 9 november, 2017
Source: Auto55
Diesel en LPG worden morgen (10 nov 2017) duurder. Voor de zware brandstof stijgt de maximumprijs naar € 1,386 per liter. Dat is de hoogste prijs in meer dan drie jaar.LPG wordt eveneens duurder. De prijs stijgt 0,6 cent naar € 0,565/l. Benzine en stookolie werden vandaag al duurder.Hoeveel kost benzine en diesel écht?De prijsstijgingen hebben te maken met de evolutie van de olieprijzen op de internationale markten, zo meldt de FOD Economie.Bij diesel vertegenwoordigt de totale productiekost ongeveer 33% van de eindprijs. Hoeveel benzine en diesel kost zonder belasting, lees je hier.Overzicht brandstofprijzenDe actuele brandstofprijzen van benzine, diesel, lpg en stookolie vind je terug op deze Auto55-pagina.
donderdag, 9 november, 2017
Source: Auto55
De autosector schakelde in september over op een nieuwe meetmethode voor het verbruiksgemiddelde. Die WLTP-cyclus, wat staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Testing Procedure, moet meer realistische verbruiksprojecties opleveren. En volgens de eerste resultaten doet het dat ook.Gevoelig meer verbruikOnderzoeksbureau Jato hield de verbruiks- en CO2-cijfers van een hele reeks courante voertuigen tegen het licht. Het vergeleek de cijfers volgens de oude en de nieuwe meetmethode. Daaruit blijken verschillen die groter zijn dan oorspronkelijk door de verschillende instanties werd ingeschat. Bij eenzelfde voertuig stijgt het resultaat van gemiddeld 6 tot bijna 20%. Zo gaat bijvoorbeeld een BMW X5 3.0D Xdrive van 156 naar 183g/CO2/km. En stijgt pakweg een Peugeot 308 1.2 Puretech 130 van 106 naar 130g/km.En de belasting?De consument krijgt dus wel degelijk een nauwkeuriger inschatting van het reële verbruik, zo concludeert Jato. Dat er meteen aan toevoegt dat diezelfde consument daar ook flink de pineut van is. Heel wat Europese landen, waaronder België, hebben immers een op CO2-afgifte gebaseerde fiscaliteit. Stijgt de officiële uitstoot, dan zwelt de belastingdruk bijna overal aan. In heel wat gevallen zelfs meer dan de officiële uitstoot toenam. Auto's worden immers niet zelden in verhouding zwaarder belast indien ze meer uitstoten. De nieuwe cyclus, zo sluit sectorspecialist Jato af, betekent voor de consument in de meeste gevallen dus ook een verhoging van de belastingdruk.
donderdag, 9 november, 2017
Source: Auto55
Van de nieuwe Jeep Wrangler konden we je eerder deze week al de eerste plaatjes serveren (zie hier). Dat model debuteert eind deze maand op het Autosalon van Los Angeles. Tot dan blijft alles onder doek. Min of meer, want de eerste beelden van het interieur zijn nu al de ether in gestuurd.Het merk heeft haspelt alle voor de hand liggende cliché's af. Betere materialen, doordachte ergonomie, meer functies, meer veiligheid. Dat soort dingen. Maar het blijft allemaal in een klassiek ogend design zitten. De grootste aanpassing is het grotere display (met een ‘robuust' uiterlijk) dat nu door twee verluchtingsopeningen wordt geflankeerd. Bij de afzwaaiende variant zaten die nog onder het scherm.
woensdag, 8 november, 2017
Source: Auto55
Lamborghini liet al even doorschemeren dat haar volgende generatie supercars wel eens door een elektromotor geholpen zou kunnen worden. En kijk, nauwelijks is de inkt daarover droog of deze Terzo Milennio verschijnt ten tonele. Helemaal elektrisch.Want ja, ook Lamborghini zal eraan moeten geloven wanneer straks de uitstootnormen zo streng worden dat een verbrandingsmotor van een zeker volume het eenvoudigweg niet meer kan halen. Hybridetechnologie, al dan niet met stekker, wordt de eerste stap. Louter elektrische bolides zijn de volgende. De Terzo Milennio dient voorlopig vooral om het publiek alvast op te warmen voor de idee.Wat moet je ermee?Wat moet je dan afleiden uit deze laagvlieger uit Sant'Agata? Wel, hoe de Aventador er over twee generaties vanaf nu uit zou kunnen zien bijvoorbeeld. Maar des te meer dat Lamborghini er andere ideeën op nahoudt hoe een elektrische supercar omspringt met z'n elektrische vermogen.In samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is een systeem ontwikkeld waarbij de benodigde (kracht)stroom opgeslagen wordt in een zogenaamde supercondensator. Hoe dit precies te werk gaat wordt niet duidelijk gemaakt, maar er wordt wel beweerd dat deze technologie een stuk efficiënter is en langer meegaat dan de conventionele techniek zonder aan energiecapaciteit te verliezen. Ook beschikt de Terzo Millennio over batterijen die veel meer energie kunnen opslaan dan de lithion-ion accu's die de industrie momenteel gebruikt. En zelfs het koetswerk functioneert als accu. Nog een bijzonderheid aan de koets: die is volledig opgetrokken uit koolstofvezel met 'zelfhelende' eigenschappen. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan een ontstane kras die even later weer als sneeuw voor de zon verdwijnt . Nanotechnologische hocus pocus. Slimme software detecteert die kleine beschadigingen en zet het genezingsproces in werking. Rondje voordoenJa, ssst, de Terzo Milennio kan helemaal zelf rijden. Maar dat mag het doel niet zijn. De Italianen verzonnen daarom wat nieuws. Je supercar kan je een rondje op circuit voorrijden, zodat je daarna zelf een betere rondetijd kan neerzetten. Zoals in veel racegames, maar dan echt.
woensdag, 8 november, 2017
Source: Auto55
Bij de jongste serie crashtest van de EuroNCAP was het een heuse sterrenregen. Elke nieuwe auto die werd getest was goed voor een de topscore van 5 sterren. En zelfs binnen die hoge score was er een uitschieter: de nieuwe Volvo XC60.De Zweedse SUV scoorde gemiddeld 89 van de 100 punten. Vooral de veiligheid van volwassen inzittenden en de veiligheidsnufjes scoorden erg hoog. En de veiligheid voor kinderen aan boord is het hoogst van alle geteste voertuigen deze maand. Op vlak van voetgangerveiligheid scoorden de Seat Arona en VW T-Roc beter.Volvo doet z'n reputatie eer aanJa, afgelopen maand mochten ook onder meer de Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X, Skoda Karoq, de VW's T-Roc en Polo en de Seat Arona vijf sterren bijschrijven. Maar in de topscores voor 2017 is vooral Volvo te vinden dat zijn reputatie bestendigd. Drie van de vijf best scorende auto's dit jaar zijn van dat merk: de eerder al vermelde XC60 en de S90 en V90.
woensdag, 8 november, 2017
Source: Auto55

One Response to Auto nieuws

  1. James zegt:

    Wij hebben zelf ooit een Nissan Pathfinder gehad. We hebben nog nooit zo’n fijne auto gereden. Voor de mensen die hem kennen hij ziet er ook heel stoer uit en hij is heerlijk ruim.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.