Waarom stoppen met roken?

Roken is ongezond, maar ook ontspannend.

Als roker heeft u de mogelijkheid om te stoppen met roken. Wanneer u doorgaat, brengt dit tal van gezondheidsrisico’s met zich mee. Roken is slecht, maar het ontspant je ook.
Gezonde longen en rokers longen.Is roken de ontspanning wel waard? Je kunt er mee stoppen of doorgaan. De kans om aan roken te sterven, is gelijk aan Russische roulette spelen met 3 kogels. 1 op de 2 rokers sterft namelijk aan de gevolgen van roken. Genieten van je pensioen is waarschijnlijk dan niet voor lang. Tegen de tijd dat je op pensioengerechtigde leeftijd bent, is de kans op sterven een stuk groter. De kans op ontwikkelen van longkanker is bij rokers 23 keer hoger dan bij niet rokers. 80 tot 90 Procent van alle sterfgevallen aan longkanker zijn toe te schrijven aan de gevolgen van roken.

Roken veroorzaakt per jaar meer sterfgevallen dan alle sterfgevallen door aids, drugsgebruik, alcohol, ongelukken met motorvoertuigen, zelfmoorden en moorden bij elkaar.

 

De voordelen op korte termijn als u nu zou stoppen met roken.

Wat zijn de voordelen als u nu zou stoppen met roken? Stoppen met roken komt de gezondheid altijd ten goede. Al heb je 20 jaar aan één stuk door gerookt, ook dan zult u er dagelijks beetje bij beetje op vooruit gaan. Na 20 minuten zijn de bloeddruk, polsslag en temperatuur in handen en voeten terug naar een normaal niveau. Na 8 uur is het niveau van nicotine met 93% verminderd.
Na 12 uur is het zuurstofgehalte in het bloed naar een normaal niveau gestegen en is het CO-gehalte gedaald naar een normale waarde.
Na 24 uur keren angsten, die gepaard gaan met het stoppen met roken, terug naar een normaal niveau. Na 48 uur groeien beschadigde zenuwuiteinden weer opnieuw aan en zijn geur en smaak ook weer normaal zoals het moet zijn. Na 72 uur bent u 100 procent nicotinevrij. En dat zijn alleen nog maar de korte termijn voordelen. De gezondheidsrisico’s zullen nog veel verder afnemen als u stopt met roken.

 

De voordelen op middellange termijn als u nu zou stoppen met roken.

Na 2 weken is de bloedsomloop in de duimen en tanden vergelijkbaar met een niet roker en na2 tot 4 weken zijn de afkickverschijnselen helemaal verdwenen.
Ons hart houdt niet van roken.In de 2 weken tot 3 maanden daarna daalt het risico op een hartaanval en is de longfunctie aan het verbeteren. Binnen 3 weken tot 3 maanden verbetert de bloedcirculatie, gaat het lopen gemakkelijker en is de chronische hoest verdwenen.
Na 9 maanden zijn kortademigheid en vermoeidheid verminderd, de trilharen in de longen, die de longen schoonhouden, zijn volledig hersteld en u heeft meer energie.
Na 1 jaar is het risico van hart en vaatziekten, hartaanval en beroerte nog maar de helft van het risico van een roker.
De grootste ongemakken zijn nu verdwenen en tot in de lengte der jaren zult u de voordelen ondervinden van het stoppen met roken.

De voordelen op lange termijn als u nu zou stoppen met roken.

Na 5 tot 15 jaar is het risico op een beroerte hetzelfde als bij een niet roker en na 10 jaar is het risico op longkanker nog maar 30 tot 50 procent van het risico van een roker. Het risico van dood door longkanker wordt met de helft verminderd en het risico op alvleesklierkanker is hetzelfde als van een niet roker.
Het gevaar voor hart en vaatziekte is na 15 jaar hetzelfde als van een niet roker en na 20 jaar zijn de kansen op levensgevaarlijke rokers gerelateerde aandoeningen gelijk aan die van een niet roker. U bent dan zo goed als nieuw.

 

Eigen ervaring om te stoppen met roken.

Je zou zeggen dat de keuze niet zo moeilijk is, maar ik weet ook dat stoppen met roken niet zo eenvoudig is. Zelf rook ik al tientallen jaren niet meer, dus dan is het makkelijk praten. Ik rookte Stoppen met roken is niet moeilijk.al niet zo heel veel en bijvoorbeeld met een griepje smaakte voor mij een sigaret toch al niet lekker, dus werd er al automatisch zo’n drie weken niet gerookt.
Naarmate het in de afgelopen tijd duidelijker werd, dat roken ongezond was, vond ik het op een gegeven moment toch wel heel onverstandig om na die drie weken weer te beginnen.
Uiteindelijk dus toch maar helemaal gestopt.
Daarentegen ken ik iemand in mijn naaste omgeving die nog wel rookt en daarom weet ik ook dat het niet zo eenvoudig is om zo maar even te stoppen met roken.
Er wordt dikwijls beweerd dat je het beste onmiddellijk kunt stoppen met roken. Toch ken ik iemand waarbij het heel goed gelukt is om te stoppen met roken door geleidelijk aan af te bouwen. Het blijkt dat dit voor sommige mensen toch een gemakkelijkere methode is, dus is het zeker een overweging waard. Overschakelen op e-smoking is misschien al wel een verbetering, maar helemaal stoppen is uiteraard veel beter.
Iedereen die, na het lezen van mijn artikel, wil proberen te stoppen met roken, wens ik verschrikkelijk veel succes.

 

Meer informatie met Google.

Wilt u graag meer informatie over stoppen met roken of de vele methodes om te stoppen met roken, geef dan hieronder een zoekterm in. Misschien is Google dan wel uw beste hulp om te stoppen met roken.

Meer informatie op internet.

Vul een zoekterm in, hieronder in het zoekvenster, als u graag meer informatie wilt.

Aangepast zoeken

Wilt u reageren op dit artikel?

Uw reacties, vragen of misschien wilt u wel uw eigen artikel plaatsen. Dat is van harte welkom, maar dan wel een origineel artikel, dus niet van internet gekopieerd.

3 Responses to Waarom stoppen met roken?

  1. Gijs zegt:

    Goed artikel! Erg behulpzaam en heeft me ook erg geholpen in de strijd tegen sigaretten. Rook nu alleen nog maar e-sgaretten! :)

  2. Frits Kramer zegt:

    Idd duidelijk verhaal. Ben net als velen ook over gegaan op de e-sigaretten.

  3. johnny zegt:

    Fijn zo een duidelijk artikel over stoppen met roken heb het er heel moeilijk mee gelukkig kwam ik op de website van esigaret shop en heb ik daar een eGo one esigaret aangeschaft dus nu alleen nog naar esigaretten roken en het is nog lekker ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.